hur länge?
26.01.2014
Hej! Hur många år tar det i snitt för brösten att ha växt helt färdigt? Växer dom fortfarande efter ex. 18 ålder? eller varierar det? L

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.01.2014
Hej L!
Det varierar. Både från person till person och med när man först kom in i puberteten. OCH så beror bröstens storlek på vad man väger så där annars också. Ska förklara närmare:
Kanske det tar sisådär en 3 år i medeltal för bröst att växa från platt till den storlek de var "förprogrammerade" av generna att bli. Men det varierar mycket från person till person, vissa utvecklas hastigt och vissa långsamt. Plus att utvecklingen ofta sker "i knyckar", precis som med det mesta annat som hör till puberteten. Har man kommit väldigt tidigt in i puberteten, säg före högstadiet, så kanske man inte utvecklas så mycket mera efter högstadiet. Så där i snitt alltså. Men för en del kan nog brösten förändras ännu under gymnasietiden och i något fall till och med senare än så.
Fast brösten förändras ju nog under hela livet. Först och främst på grund av viktupp-/ och nedgång. Brösten består ju av stora delar fettvävnad, som behövs för såväl amningen som fettreserver. Går man upp i vikt (alltså med fett, inte muskler), så lägger ju sig det nya fettet ganska jämnt över kroppen, men speciellt i de kvinnliga fettreserverna, som också finns på nedre delen av magen, på höfterna, rumpan och låren. Och samma sak när man går ner i vikt. Sedan blir brösten större tillfälligt när man är gravid och ammar - och oftast sedan mindre än vad de var före graviditeten när man slutat amma efter första barnet. Och ju äldre man blir, desto mer påverkar jordens tyngdkraft dem ;) Ja och så varierar de ofta en smula i storlek under menscykeln helt naturligt, men det brukar ofta bara vara marginellt.
Fråga mera bara ifall det var något mer du undrar över! Läs gärna också allt vi skrivit på infosidorna om Bröst!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott