Inåtvända bröstvårtor
28.06.2014
Hej!
Jag har fina bröst men är osäker då det kommer till mina bröstvårtor. De är int utåtstånde utan pekar inåt... Försöker att strunta i det för det är väl normalt? De har varit så ända sen jag var liten. Mina kompisar tycker inte det är något fel på dem och jaa en gång då en kille tafsade lite sa han inget heller. Ändå känns det som de undrar vad det är för fel. Vet de flesta pojkar/män ens om att man kan ha inåtstånde bröstvårtor. Hur vanligt är det? Kan man operera sedan då jag är 18 eller förstör det då mina chanser att amma? Kan jag ens amma med mina bröstvårtor? De kommer aldrig ut, inte ens då jag är upphetsad. Suck på ett sätt skulle jag bara inte orka bry mig om dethär och oroa mig men samtidigt tänker jag bara... Tänk om nån blir äcklad av mina bröst senare i framtiden då jag ska ha sex.
Hjärtliga hälsningar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
02.07.2014
Hej!
Precis som du skriver så är inåtvända bröst inget ovanligt eller onromalt alls. När vi fick din fråga kom jag ihåg en bra sak jag läst som Suss Åhman, sexualterapeut bla på Sex&Sån´t (Radio X3M), skrivit. Att inåtvända bröstvårtor nu bara är en form av bröstvårta och att det nu bara råkar vara så att det är fler som har utåtvända än inåtvända. (Eller hade jag hört det någon tisdagskväll... Här hittade jag det iaf: http://svenska.yle.fi/artikel/2013/01/09/inatvanda-brostvartor). Och så är det. De är inte bättre eller sämre än andra. Precis som det inte finns bättre eller sämre tungor eller armbågar och det inte är bättre att ha smilgropar än att vara utan. Visst, man ser inte många porrstjärnor med indragna bröstvårtor, men där ser man inte många sneda snoppar eller olika stora bröst eller "kärlekshandtag" heller. Allt är väääldigt ensidigt och stereotypt inom porren och därför är det faktiskt vanligt att porrstjärnor tex plastikopererar sina blygdläppar för att de ska passa in i trenden. Och en del av förklaringen till varför så många har så mycket komplex nuförtiden, speciellt för sina intima kroppsdelar.
Hursomhelst, så är den enda komplikationen inåtvända bröstvårtor kan orsaka att amningen inte riktigt vill funka sedan. Babyn har inget att suga tag i för att få ett korrekt suggrepp. Men som både Suss redan sa och som många väninnor, barnmorskor på BB och doulor kan intyga, så funkar det bra med "amningsgummi", som det kallas i folkmun här. Det är en liten bit av silikon som liksom först har en platt yta som man "klistrar" mot huden runt bröstvårtan med hjälp av fukt och över bröstvårtan finns liksom en utstående kopp med ett litet hål i. När babyn suger på koppen, så gör vakuumet att bröstvårtan dras ut och fyller koppen och då får babyn oftast bra tag om vårtan och kan amma. De här amningsgummina används också för sådana mammor som har helt platt bröst utan desto mer bröstvårta eller som har bröst som är så överfulla av mjölk att babyn inte får tag i bröstvårtan på rätt sätt. Så du behöver INTE vara orolig för att du inte ska kunna amma i alla fall. Säkert finns det också möjlighet att operera bröstvårtorna, men vi vet inte riktigt vad det skulle innebära (och vår "plastikkirurg-kontakt" har semesterstängt), om man typ skulle vara tvungen att konstruera någon form av vårta eller... Men som sagt, det behövs inte för att du ska kunna amma i alla fall.
Sedan när det gäller kommande älskares (eller älskarinnors om du skulle föredra det) åsikter om dina bröst. Vet du, så här enkelt skulle det kunna vara: om dina brösts utseende faktiskt skulle spela så stor roll för om han tänder på dig eller inte och vill ha sex eller inte, så kanske han inte är rätt man för dig. Då kanske han känner för ytligt, ÄR för ytlig? Gillar man verkligen någon, så brukar man ju faktiskt tycka om hela personen. Det ÄR så! Och är man förälskad, så brukar man se den andras skavanker genom rosafärgade glasögon, så att även den mest potatisliknande uppnäsa blir den sötaste i hela världen - för att den sitter på just precis Honom.
Ne, men ändå, vi förstår att du tänker tanken. Det gör man alltid om sådant som känns avvikande, annorlunda, mot det man ser omkring sig, det som verkar vara normen. Risken är så stor att man utvecklar komplex, men redan när det handlar om intima situationer och folk vars åsikt spelar roll, så blir nog de flesta av oss lite osäkra på någon av våra kroppsdelar. Inte ens den mest självsäkra tjej med stenhård självkänsla kan låta bli att tänka tanken, gissar vi. MEN, här kommer väl det avgörande: hur mycket låter vi tanken påverka vårt eget humör, vårt eget kroppsspråk, våra egna känslor? Säg att Han skulle smeka ditt bröst och du ögonblickligen stelnar till, kanske drar dig undan. Då skulle han mer eller mindre medvetet tolka det till att du tycker att det är något fel på ditt bröst - och då kan han börja tycka det också, fastän han kanske inte ens skulle ha reflekterat detsto mer över dina brösts utseende före.
Samma gäller i omklädningsrum bland damerna och andra dylika situationer: döljer du skamfyllt dina bröst och någon råkar skymta dina indragna bröstvårtor, så reagerar de också mer eller mindre medvetet på ditt kroppsspråk och tror att det är något fel med dina bröst. Beter du dig som det regnar, så märker de på din självsäkerhet och avslappning att jahaa, hon ser annorlunda ut, men det verkar inte vara något fel med det. Hon tycker inte att det är något att skämmas för, så då tycker inte jag det heller. Människor är flockdjur - och mycket villigare att acceptera avvikelser än vi skulle tro. För ALLA har vi avvikelser. Säkert kommer din älskare också att ha sina skavanker som han är rädd att du ska dissa honom för. Som en lite krokig snopp eller en finne på rumpan eller en hörntand som du kanske inte vill kyssas med... Som sagt, det absolut bästa skönhetsmedlet är ändå förälskelse och kärlek :D Den man älskar är alltid vacker! Och så lär sig faktiskt de allra flesta med tiden att vi inte är några porrskådespelar-kopior. Vi ser alla lite olika ut och krokiga snoppar och indragna bröstvårtor är helt normalt och inget märkvärdigt!
Så fortsätt att inte bry dig! Vännen, att ha komplex och dåligt självförtroende för något är ju sååå bortkastad energi, eller hur. Och det kan lägga så många käppar i hjulet för njutning under gos, sex osv. Du har många medkvinnor att ta i hand, du är inte ensam om den här sortens bröstvårtor. Och inte ska ju någon av er behöva skämmas, eller hur?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasystern-sommarjobbaren Angelica