Känner att det räcker..
26.02.2014
Hej decibel!
Jag sitter här och gråter.. Gråter över något som är så tramsigt så jag vet inte var jag ska ta vägen, men jag gråter över mina bröst. Det är den vanliga historien:
Utvecklades tidigt, hade ingen aning om att BH behövdes så motionerade i säkert ett år utan BH vilket nu resulterat i hängbröst. Och nej nu pratar jag inte om lite häng, utan riktigt. Jag har 70A i storlek och brösten är totalt platta förutom längst ner där jag har lite fett. Som om inte det skulle räcka har jag bristningar överallt och totalt ojämna vårtgårdar. Brösten har inte heller växt alls på dessa 4 åren.
Jag bryr mig egentligen inte om bristningarna eller vårtgårdarna, men för att förklara min situation.. Jag har innan varit överviktig och hade lite större bröst innan, men när jag gick ner i vikt blev de ännu hängigare.
Oavsett vilken BH så hänger de i BH:n. Jag har testat olika sorter, olika storlekar, olika affärer, och det spelar ingen roll, de börjar hänga. Jag har inte varit i en riktigt underklädsbutik, men detta är inget mamma vet om, och jag vill inte spendera 400 :- på en BH som jag är säker på inte kommer fungera bättre än någon annan.
Detta hindrar tyvärr mig på många olika sätt. För mycket! Jag är aldrig med och badar i skolan pga att jag inte har hittat en bikini där de sitter på plats. Jag har aldrig urringade tröjor, går aldrig, inte ens hemma i en lös tröja utan BH. När jag ska duscha undviker jag helst spegeln. Jag byter om på toa i skolan. Använder inte linnen på idrotten eftersom det syns när jag böjer mig fram. Jag vill ha så tajta tröjor som möjligt eftersom de håller BH:n på plats, annars brukar den kasa ner en liten bit tillsammans med brösten, och det är så obehagligt! Jag svettas också under brösten nu när de hänger, och det är väldigt, väldigt obekvämt.
Jag förstår om detta låter supertramsigt, men jag har i 3, snart 4 år försökt vänja mig vid detta, utan att komma någon vart. Jag VET att man borde vara nöjd med den man är, hur man ser ut. Men jag tycker inte man borde må så dåligt över det som jag gör. Nu när jag ser varenda tjej i min ålder som har inte bara bröst, men SNYGGA bröst blir jag ledsen. Undrar om inte någon tycker jag glor, men jag är bara så avundsjuk. Alla kvinnor i min släkt har stora bröst så jag tror jag också fått det om det inte blivit som det blivit.
Jag måste ursäkta om jag klagar, låter sur eller liknande men jag är bara så trött på det! På allt.. Jag är så osäker som jag bara kan bli, och att det hindrar mig från något som simning som jag älskar, det får mig arg och deprimerad. Jag har aldrig gråtit över detta innan men just nu har jag fått nog..
Så vad gör jag? Jag vet att det inte finns något att göra förutom att operera, men jag är 15 år.. Ingen har en aning om detta, och att jag mår så dåligt över det. Jag vet att jag inte kan göra något men jag behövde bara få skriva av mig.
Tack för att ni orkar med mig! Kram Hon som skrivit tusentals gånger innan..

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
03.03.2014
Hej Du som skrivit tusentals gånger innan..!
Nu vet i ju inte om du skrivit till oss om just dina bröst, men i så fall bara repeterar vi allt här. För det enda som hjälper är tjat. Tjat på dig själv om att du visst duger, att du visst är fin, att du har en massa andra bra sidor och egenskaper, att brösten inte spelar roll för ditt liv, för din lycka, att du själv bestämmer över hur du mår, att du själv kontrollerar ditt liv... Känner du igen det? Alla de här orden är de man ska tänka och säga högt åt sig själv för att stärka sin egen självkänsla. Och det är lösningen på dina problem, inte operation, inte en bättre BH, inte andra kläder osv. Starkare självkänsla!
Vännen, nu har du skaffat dig ett riktigt redigt KOMPLEX! Och när komplex blir tillräckligt starka så börjar de styra hela ens liv, hela ens mående och ens lycka. Men det är man själv som lät det gå så långt - för det är INTE dina brösts fel. Det är inställningen till dem det är fel på. Det här vet du. Du kommer inte att bli lyckligare även om du skulle få perfekta bröst - du skulle bara hitta något annat att störa dig på. Du skulle inte bli mera omtyckt, du skulle inte njuta mera av att simma, du skulle inte bli stoltare över din utsida, ingenting - om inte självkänslan blev starkare först. Att försöka lösa alla tanke- och känsloproblemen genom att göra något åt brösten vore som att sätta ett plåster på bröstkorgen när man fått sitt hjärta krossat av olycklig kärlek, bota influensa genom att sminka sig eller tro att man är vuxen nu bara för att man går i högklackade skor. Förstår du? Du måste börja inifrån! Och ja, vi har femtielva tips på hur man stärker sin självkänsla och självförtroende här på Decibel :) Läs dem igen. Och igen. Och igen. Och igenigenigenigen tills du börjar tro på oss. Och framförallt dig själv!
Och detsamma gäller våra tips på hur man lär sig leva med eller bli av med sina komplex. Läs dem igen och igen. Snart sjunker det in att ingen är perfekt - det existerar inte en endaste fullkomlig individ här på jorden utan alla har vi något fel. Ja, vi har hört att Angelina Jolie skäms för sina läppar - och Lady Gaga skämdes så mycket för sin kropp att hon fick anorexi! "Det finns något i alla gårdar" brukar vår visa väninna alltid säga, alla har något de skäms för. Men ändå är de lyckliga och lever välmående vidare, för att de förstått att de inte är värdelösa bara för att de har tjocka läppar eller lår. De har förstått att den där ena lilla skönhetsfläcken inte gör dem sämre, att den sist och slutligen inte spelar någon som helst roll. De går också omkring och upprepar de tanke-knep vi räknat upp under Komplex-sidorna de gånger de har slängar av lite svagare självkänsla.
Men visst, en konkret sak borde du nu ändå göra: gå till en RIKTIG underklädesbutik och be om hjälp av en kunnig försäljare!!! Det här är superviktigt, för många av de saker du skriver om, tex att BH:n rasar ner och att det är svettigt under den, är tydliga tecken på att du inte har en BH som passar dig! Det finns visst A-kupor som formar och fyller så att även en liten platt och hängig byst blir rund och nätt igen! Du måste bara få proffsig hjälp med att välja rätt modell ur ett ordentligt sortiment! Och vet du, de är inte så dyra som du tror! Försök, ge det en ärlig chans - för det är väl ändå bättre än att forsätta gå omkring och må dåligt? Det är så mycket lättare sedan att jobba på självkänslan! Och hej, de riktiga underklädesbutikerna har också bikinin som ger en snygg byst på samma sätt som deras proffsiga BH:ar! Får du sedan simma (och göra en massa andra saker som du gillar) så märker du snart att simningen ger njutning, belönings-endorfiner i hjärnan, glädje, välmående och lycka - vilket ännu mera hjälper till att stärka självkänslan. Och alla andra saker du njuter av att göra, om det så är att dansa eller virka mormorsrutor! Mera sådant som GER dig BRA saker, som energi, glädje, upprymdhet, mening i livet - inte skam, självmedvetenhet och utseendefixering!
Stooooooor kraaaaaam, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena