Kliat i ca 2 år
22.03.2015
Hej. Det har kliat i ungerfär 2 år i mitt undeliv. Jag har bara tänk att de går om och det är inte nå farligt, men nu har jag börjat tänka lite mer om det kan vara något farligare.. Jag har inte haft någon typ av sex med någon kille. Så det kan väl inte vara någon könssjukdom? Men jag har tänkt om det kan vara svampinfektion, men varifrån kan man få det? Jag vet inte om jag vågar fråga mamma. Men vad ska jag göra? Sophia2

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Jenny svarar
26.03.2015
Hej!
Du behöver inte vara orolig eftersom du inte har haft sex kan det inte vara en könssjukdom. Eftersom det troligen är första gången du har sådana besvär som du beskriver skulle det vara bra att du pratade med din skolhälsovårdare. Du kan berätta för henne om besväret och så hjälper hon dig att kolla upp vad det är genom att t.ex. fråga hurdana symptom du har. Det kan vara frågan om svampinfektion, men då kan det nog också kunna lukta lite illa i slidan. Svampinfektion är något som de flesta kvinnor får en eller flera gånger i sitt liv. Det beror på t.ex. att man har för tighta byxor och slidan inte kan "andas". En antibiotikakur kan också orsaka svamp eftersom den slår ut de "bra" bakterierna i underlivet. Du kan berätta för skolhälsovårdaren som du berättade här, att du inte har haft någonslags sex, så utseluts könssjukdomarna. Det finns också alltid en risk att köpa medicin på apoteket, om man inte först vet vad som passar och inte passar åt en själv och vad som ska egentligen behandlas, så gå till skolhälsovårdaren, visst?!.
Vi tror inte att din mamma blir sur eller nåt om du berättar för henne också -du har ju inte gjort något fel. Hon vill säkert hjälpa dig med detta, så fundera på den saken ännu...Din mamma känner säkert till detta besvär, så fast det kan kännas lite pinsamt så kan hon vara bra stöd för dig.
Det är nu alltså ändå bra att först kolla upp med skolhälsovårdaren att det faktiskt är svamp, så får du rätt medicin för att få slut med kliaset.
Om du läser våra infosidor om svamp i underlivet, får du ännu mera infomation om det (klicka på den understreckade texten).
Hälsar ungdomsinformatören Jenny och hälsovårdaren Annika