Mellanblödningar
28.01.2015
Hej! Jag har ätit p piller i mer än 1 år nu och får några månader sedan började jag få mellanblödningar. Har mellanblödningarna varannan månad. Har mensvärk samtidigt som jag har mellanblödningarna. Hur orolig måsta jag va? jätte orolig att det ska vara cancer. Gjorde papa provet för lite mer än 1 år sen och då såg det bra ut. P-piller
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
29.01.2015
Hej!
Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hejsan
Orsaken till mellanblödningar när man äter p-piller kan vara många, ibland hittar man inte ens orsaken till mellanblödningarna. Om du äter p-piller med väldigt låg hormonmängd så kan det ibland orsaka mellanblödningar. Då brukar det hjälpa att byta till ett p-piller med lite större hormonmängd. Ibland kan blödningarna bero på att man glömt något piller, haft magsjuka, mycket stress, gått ner i vikt, flyttat mensen med pillerna mm.
Vid mellanblödningar är det bra att kontrollera och utesluta att man inte fått klamydia, klamydian kan orsaka flera olika symtom, bla mellanblödningar.
Tycker inte att du behöver vara rädd för att det här nu är symtom på cancer, eftersom ditt papa prov var normalt för ca ett år sedan. Ifall du bytt partner kan det vara bra att ta ett nytt papa-prov. Bästa att göra nu är att ta kontakt med preventivmedelsrådgivningen varifrån du fått dina piller, så du först kan kontrollera klamydian och att det där vid behov görs en gynekologisk undersökning om det är länge sedan den gjorts sist.
Som sagt, det behöver inte vara så farligt men det är bra att undersöka vad det beror på och ibland sköts det om genom att byta till ett annat piller.
MVH Eva-Maria, hälsovårdare
Ungdomsliv.fi