miniatyr bröst
11.07.2014
varför har jag så himla små bröst 75 A vid 18 års åler yipii det är väl så det ska vara or not! Det suger att ha småa bröst, har ju för *** sådana bhåar som folk började använda när de slutat 6:an och 7:an. De e jobbigt att handla behåar, jag skäms alltid när jag skall handla, kompisarna får en massa fina, medan jag får ta något typ från barnsidan grr :/

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.07.2014
Hej!
Oj vännen, vi vet inte vilken fråga i ordningen vi får av tjejer som är missnöjda med sina bröst. Antingen är de för små eller för stora, för hängiga, strutiga, mörka, nippriga, med bristningar, med ustående vårtgårdar, med indragna bröstvårtor, för sneda, olika stora... Och nej, du är inte alls den enda tjejen i din ålder som har skrivit om 75A. Du är inte ensam om att vara arg och besviken på dina bröst. Så dina är inte värre än någon annas <3
Okej, chansen är kanske inte så stor att de ska växa mera av puberteten för dig. De kan bli lite större om du går upp i vikt, eftersom bröst består mest av fettvävnad och går man upp i vikt lägger sig även mera fett i de reserverna. Att man skulle få större bröst av att börja med p-piller är dock en myt, eftersom man bara samlar mera vätska - igen jämt över hela kroppen - och det kan påverka bröststorleken lite. Fast den biverkningen får inte alla. Och gå absolut inte på de strålande reklamerna om salvor och annat som ska göra brösten större. Det är bara marknadsförares sätt att försöka tjäna pengar på folks dåliga självförtroende och de har inga medicinska pålitliga bevis för det.
Så för att påverka storleken återstår bara att hitta bra BH:ar. Nu finns det ju faktiskt en massa bra fabrikörer, märken och modeller därute för kvinnor med 75A - du måste inte alls gå till barnavdelningen! Det finns till och med märken som specialiserat sig på det här och har tekniskt långt utfunderade lösningar på hur man bygger in "stoppning" i BH:ar så att det verkligen ser naturligt ut. Så gå till en riktig underklädesaffär eller kolla på nätet efter snygga BH:ar för småbröstade. Att pröva själv i en ordentlig underklädesaffär är dock att rekommendera, eftersom personalen där brukar vara mycket kunnig i att ta fram just rätt modell och storlek för dig. Det kan också vara svårt att veta ifall det skulle passa bättre  med en 70B istället, eller hur just en viss modell framhäver eller döljer, men sådant kan försäljarna på tex Change, som har butiker här och var i Finland och webbshop. Ta lite tips vid uppköpen från våra sidor om BH:ar under rubriken Bröst.
Slutligen, så kan man också vara riktigt nöjd och lycklig över bröst i storlek 75A! Jo, för den känslan sitter mellan öronen och har inget att göra med själva bröststorleken! Det är det som är hemligheten här, att vad man tycker om sina olika kroppsdelar beror så mycket mer på vilken självkänsla och självförtroende man har än på det verkliga utseendet. Insidan är så mycket mer än utsidan, likaså när det gäller hur viktigt något är för ens lycka och mående. Så det är där du kan göra den stora förändringen. Läs mer om det här på våra infosidor om Självkänsla och Självförtroende!
Hoppas det här var till någon tröst!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott