Minskad känsel i underlivet.
23.06.2014
Hej!
Under de senaste veckorna-månaderna eller något så har jag fått minskad känsel i underlivet. Det blev bara värre och värre hela tiden.
Har enormt minskad känsel i klitoris och kan inte avgöra om så mycket är skönt som jag brukade..
Det är knappt skönt längre och det börjar gå mig på nerverna.. Har försökt på egen hand (en kille som har gjort det) och med vibrator.
Med vibratorn så känns det ett tryck men det blir aldrig skönt, på något sätt när jag spänner mig så kan jag få orgasm. Men inte alls så som om innan. Det är bara jobbigt fram tills jag får orgasm. Håller på att bli ha galen, inget känns som innan.
Inte ens slid-sex.. Drt känns ju, men inte i närheten av hur mycket det kändes för ett tag sen.. Och jag kan inte ens få in en tampong.. & ändå har jag tappat känseln..
Varför har allt detta hänt o hur fixar man det? Känner heller inte alls ifall killen kommer i mig..
Snälla hjälp mig! LL

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.06.2014
Hej.
Tyvärr kan jag inte svara på varför detta har hänt eller vad det beror på. Det är förstås obehagligt att märka att känseln förändras i underlivet, men den positiva sidan av dethär är att du verkar känna din egen kropp väl, och det är ju en av förutsättningarna för att lösa problemet.
Först och främst undrar jag ju om du annars är frisk, och om du äter mediciner för någonting? Ibland kan känselbortfall eller förändringar bero på mediciner. Man kan nog inte heller bortse från den psykiska biten av det hela, är det någonting annat som har förändrats i ditt liv/ i din parrelation. Kvinnans underliv är en komplicerad historia i sig själv, och om man dessutom lägger till hur mycket olika psykiska faktorer kan inverka så blir det ännu mer komplicerat. Och som du vet är ju stress alltid en glädjedödare som minskar både lusten och förmågan att njuta av sex.
Du skriver att du inte heller kan få in en tampong? Är det ett nytt problem eller har det kommit i samband med känselbortfallet? Ifall att det är ett problem som kommit nu så skulle det finnas anledning att bli undersökt av läkare för att ta reda på vad det isåfall beror på.
Mitt förslag är att du skulle försöka ta det lugnt, och i lugn och ro försöka känna dig fram. Ofta är sexuell upphetsning avgörande för hur det känns, så om man inte är speciellt upphetsad så känns det nog inte heller lika mycket. Försök alltså att hitta upphetsningen och t.ex med vibratorn känna dig för. Ge dig själv tid, t.ex. en månad då du försöker att inte stressa över dethär utan bara känna. Om du efter det upplever att känseln inte har kommit tillbaka eller om den skulle ha försämrats ytterligare, och ifall att svårigheterna med att få in en tampong är ett problem som dykt upp nu, så tycker jag att du skall uppsöka läkare eller gynekolog för att bli undersökt.
Hälsningar
T.