obehaglit fast det är på rätt sätt
23.06.2014
hej decibel! när jag onanerar har jag jätte lätt att komma. Men när min kille gör det åt mej, fast det är på rätt sätt, så blir det inte alls lika skönt. Alltså det blir som mer obehaglit och jag vill att han ska sluta. Jag borde säkert slappna av mera eller något, det är väl vad ni kommer säga, men jag fösöker göra det men endå blir det sådär. Vad kan det bero på?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
30.06.2014
Hej!
Vet du, det första vi kommer att tänka på, på basen av allt sexualrådigivarna och sexsnackarna svarat tidigare och på allt vi läst, är att tänk om du försöker för mycket? Tänker för mycket på det, koncentrerar dig för mycket på det - och så låser sig kroppen lite? Det är rätt lätt hänt att man får en sådan här släng av prestationsångest tillsammans med en partner. Man vill ju själv ha det skönt och "lyckat", och man är kanske lite orolig att han ska känna sig som en dålig älskare ifall han inte lyckas få en att komma osv osv osv. Men ju mer man oroar sig för att det inte ska funka nu igen och ju mer man försöker, desto mindre lyckas det. Därför blir också vårt första råd - samma råd som säkert sexualrådgivarna skulle ge även åt dig - att faktiskt slappna av. Inte bara i kroppen, utan också i tankarna, och framförallt i förväntningarna och farhågorna. Försök, om du kan, att faktiskt stänga av hjärnan medan ni har sex, att inte tänka utan bara känna. Förvänta dig inte orgasm, utan försök att leva i sekunden och det som händer, det händer.
Och säg nu för guds skull åt honom hur han ska göra så att det känns bra för dig. Fastän han nog tekniskt gör rätt för just din kropp, så brukar ändå de flesta av oss ha en inre önskan och vilja att han ska göra på ett annorlunda sätt - vi känner nog tex att nu skulle det vara bättre om han förde handen si och så istället för bu och bä, att han borde göra det snabbare eller trycka mindre eller... Fast vi kanske inte ids säga allt vi skulle önska. Kanske av rädsla för att verka jobbiga eller krävande. Men ingen är ju tankeläsare. Och börjar det kännas fel, för lite, eller obehagligt, så blir det ju direkt avtändande till slut. Sedan är det ju också mycket möjligt att det som funkar för dig på egen hand inte funkar när det är någon annan som gör det - vi är alla experter på våra egna kroppar (eller borde vara det ifall vi utforskat oss själva och övat genom att onanera). Och din hand kanske ändå har en annan vinkel när du gör det själv än vad hans har. Och en liten risk med att onanera är faktiskt också att vi börjar göra det på samma sätt varje gång - för att det funkar för oss - och därför begränsar den egna kroppen sig lite till att vänja sig att vänta på samma rörelser osv varje gång. Därför kan det också vara skäl att gå på ny upptäcktsfärd på din kropp tillsammans och pröva helt andra saker än nu brukar. Ta det som sommarens hemuppgift, att pröva metoder! UTAN att förvänta er resultat varje gång. Bara lek! :D
Slutligen ett boktips: "Lilla orgasmboken" av Katerina Janouch! Finns på de flesta bibbor och för någon euro på närmsta nätbokhandel.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica