onanera trots pojkvän
10.07.2014
Är det normalt att onanera fast man har pojkvän? Vi har ju inte sex varje kväll, vi sover bara tillsammans 1-2 ggr i veckan dessutom, så om jag blir kåt när han inte är där är det väl normalt att jag onanerar? Eller? z

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.07.2014
Hej z!
Jo, vi skulle nog tippa på att det är väldigt vanligt att onanera fastän man har pojkvän - och tvärtom, om man som pojke har flickvän (och alla andra versioner av parförhållanden också). Statistik saknas, såklart, men enligt vad vi hört, enligt sexualrådgivarna och enligt sexsnackarna så är det nog troligen vanligt. Och kanske är det helt förståeligt?
Se, dels är det nog så för väldigt många, att sexlusten är större än tillgången på sex. Tex kanske man inte träffas så ofta som man skulle behöva fysiskt, som ni, eller så är det inte alltid man har lust på samma gång eller har olika ofta lust (båda speciellt sant efter en tids förhållande), eller så är situationen inte den rätta. Men sexlusten följer inte alltid tillgången, så det är nog vanligt att vilja oftare än man får. Bättre då att fixa det själv än att gå omkring irriterad och rastlös för att man är kåt, till och med sexuellt frustrerad. I sällsynta fall är det kanske bättre än att göra något dumt med någon annan ifall tillfälle bjuds... I tonåren och som ung vuxen så har man dessutom så mycket hormoner i kroppen som leker tornado och så mycket fokusering på sex överlag, så all sexlust är inte ens "frivillig" alla gånger. Den blir kanske lite lättare att hantera eller mindre med åren, men att onanera fortsätter nog att vara en "ventil" för att lätta på trycket på sexlusten under stora delar av livet.
Dels kunde man faktiskt kalla onanin för ens eget privata sexliv. Självsex är något personligt och intimt, något som ingen annan har något att göra med, som ingen annan har rätt att lägga sig i eller ha åsikter om eller förbjuda! Det finns pojk- och flickvänner som försöker förbjuda sin partner att onanera, kanske för att de känner det som otrohet, som kritik mot deras egna roller som älskare/älskarinna eller för att de är oroliga att inte partnerns sexlust ska räcka till åt dem själva då. Speciellt om de tror att partnern tittar på porr under tiden kan vissa bli väldigt svartsjuka. Men de flesta mår nog bäst av att skilja på sex med någon annan och sex med sig själv, det är nog två skillda saker. Att ha sex med sig själv kan vara bland annat ett sätt att lätta på trycket, att få sin egen favoritsorts njutning och alla lyckohormoner som kommer av orgasmen, och stället där man får fantisera som man vill. Det är alltså privat, vår egen hemlighet, något vi alla har rätt till. Men ändå inget vi ska behöva skämmas för. Så gott som alla onanerar, till och med under stora delar av livet och oavsett om de har en sexpartner eller inte i sitt liv. Och det är nog ändå mer till partnerns fördel än nackdel, eftersom man ju bla fortsättningsvis under onanin lär sig hur den egna kroppen fungerar och den kunskapen kan man använda tillsammans med partnern.
Dessutom finns ju det lilla kruxet att det tyvärr är så att partnern inte alltid kan göra en helt tillfredsställd. Av femtielva olika anledningar så kanske inte sexet med honom/henne är allt man skulle önska att det är. Kanske för att partnern och/eller man själv är så oerfaren och okunnig att man inte "kommer ända fram" - det tar tid att lära känna varandras kroppar och hitta knepen för att kunna ge partnern just den njutning han/hon vill ha och orgasm. Kanske för att partnern är för snabb med att själv få orgasm så att man själv inte hinner med (myyycket vanligt att killen kommer och så hann tjejen inte med, eftersom det i regel tar mycket längre för tjejer att komma så långt som orgasm). Kanske för att man är för nervös, har prestationsångest, är påverkad av stress eller problem i förhållandet eller liknande för att ens kunna slappna av och bli tillräckligt kåt för att slippa ända fram till orgasm. Kanske för att man fejkade orgasm av rädsla för att partnern ska känna sig som en dålig älskare för att han(/hon) inte fick fixat en orgasm åt en... Klart att det skulle vara bra att fixa de här problemen istället för att vara tvungen att onanera för att bli tillfredsställd, men som nödlösning är nog onani bättre än ingenting.
Så fortsätt göra som du känner för du bara. Det är DIN kropp!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica