Onanifrågor
28.02.2014
Hej Decibel!
För ett tag sedan har jag börjat onanera lite. Jag har försökt med "kudde mellan benen", men har int kommit tå. Tvärtom tycker det bara ser och känns fånigt.
Istället har jag i duschen lagt mig på ryggen, och särat på mina ben. Sedan har jag låtit en tunn och ljummen vattenstråle runnit på min klitoris. Dock låter jag inte vattnet rinna in i slidan, utan den masserar bara min klitoris. Detta är såååå skönt!!!
Efter att jag låtit vattenstrålen rinna ett tag på min klitoris, börjar jag skaka och det blir som en temperaturvåg som far genom kroppen, detta tar ca. 2 minuter. Efter det börjar det kännas som om det brinner i min fitta, och då måste jag helt enkelt stänga av vattnet.
Mina frågor till er är:
- Hur skulle jag kunna dra ut på onanin. Efter ca 2-3 minuter måste jag sluta, och jag skulle vilja hålla på längre.
- Hur skulle man kunna variera på känslan. Har somsagt provat på att onanera på andra sätt, men duschstrålen är verkligen min grej. Så hur skulle man kunna göra så det känns annurlunda?
Tack på förhand! Hejjjj

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
05.03.2014
Hej Hejjjj!
Det är bra att du frågar om det här - man kan aldrig få för mycket info och tips, speciellt som "nybörjare" :)
De flesta tjejer som onanerar (vilket större delen börjar göra någon gång under puberteten då sexlusten vaknar) brukar pröva sig fram och så småningom hitta ett sätt, en metod, som funkar för dem. Risken är dock att man börjar göra bara på det här vissa sättet, för att man vet att det ger resultat, alltså känns skönt eller ger orgasm. Man blir lätt lite lat, så att onanin går på rutin, liksom. Detsamma kan hända sedan när man har ett regelbundet sexliv med en partner. Men det är ändå bättre att försöka prova på olika tekniker och metoder, ställen, hjälpmedel osv, så att man inte låser sig vid den där ena metoden som funkar. Dels för att man kan bli lite uttråkad eller till och med bedövad (känner inte lika mycket njutning längre) om man bara gör på samma sätt hela tiden, dels för att man begränsar sig själv om man "programmerar" kroppen att bara reagera på den här ena metoden. Tänk sedan när du en vacker dag har en partner, tänk om ni alltid måste köra på samma sätt i sängen - då blir ju ert sexliv såklart snabbt tråkigt, vilket inte är hälsosamt för hela förhållandet. Ju mer man prövar på olika saker, desto fler olika sätt hittar man att få njutning på - och det är ju en stor fördel sedan också när man delar sitt sexliv med någon annan. Det gäller alltså att ha lite tålamod med sin egen kropp och ge den en chans att börja njuta av olika saker - och att ha fantasi! Omväxling förnöjer, brukar det ju heta :)
Att onanera är det bästa sättet att upptäcka sin egen kropp på och ta reda på hur man själv fungerar. Det här är en stor fördel både för framtida sexliv som det egna välmåendet - eftersom sex/självsex och orgasmer frigör en massa må-bra- och lyckohormoner i kroppen. Man blir faktiskt både gladare och friskare av regelbundet sex/självsex! Plus ger praktiska fördelar som bättre tränade bäckenbottenmuskler (bra så att man tex inte kissar på sig, kan knipa om tex en snopp osv). Men vi fungerar alla olika, så att gå på upptäcktsfärd på sig själv och på vad man tycker om är smart. Tex finns det de tjejer som inte KAN få orgasm utan att klitoris stimuleras (gnuggas, smeks) samtidigt som de har vaginalt samlag (snoppen inutinut i slidan). Eller de tjejer som kan få multipla orgasmer, alltså flera orgasmer under samma sex. Eller de som inte alls gillar analsex ett dugg och bara tycker att det gör ont. Sex är ju nämligen också något man måste LÄRA sig, inte en förmåga man föds med. Vi kan alltså utvecklas och träning medför ofta en massa fördelar, som tex längre och mera intensiva orgasmer.
Vilket leder oss till din fråga om hur du ska kunna "hålla ut" längre. Nå, dels ska du såklart variera dig och pröva på olika tekniker (tex också ett finger i slidan, se om du kan få en vaginal orgasm och inte bara en klitoris-orgasm - även om det inte är dåligt alls det heller). Dels kan man träna sig själv till att "hålla sig", på samma sätt som killar som tycker att de får utlösning för tidigt kan träna sig till att hålla ut längre och längre. Om du vill alltså, för det är ju inte alls dåligt att kunna få orgasm snabbt. Det är ett vanligt problem bland unga par att killen kommer snabbt men att det tar mycket längre för tjejen att komma, vilket gör att tjejen sällan hinner med under samlaget. Ett annat vanligt problem är när unga par inte fattar att tjejen råkar höra till den typ av tjejer som har svårt att/inte kan få orgasm utan att klitoris stimuleras samtidigt.
Det du beskriver om att du skakar och att det går en temperaturvåg genom dig - DET är en orgasm :) Och att det efter det känns som om det börjar "brinna" beror på att hela underlivet och framförallt klitoris blir nästan som överkänsligt efteråt. Det brukar gå över på några minuter och det kan löna sig att ta det lite försiktigt och lätt ifall man fortsätter tex ett samlag efter en orgasm. Du kan prova fortsätta efter en stund om du vill för att se ifall du kan få flera orgasmer. Alla tjejer kan/vill inte det, men de flesta kan nog träna upp sin förmåga att få multipla orgasmer om de vill.
Men angående duschen också: det är bra att du inte låter vattnet rinna in i slidan, men det är ändå inte bra att onanera för ofta med vattenstråle, eller för länge. Det torkar ut slemhinnorna (de hudområden som är mörkare och lite fuktigare i slidan, mellan blygdläpparna och i analöppningen) och kan göra dem irriterade, vilket i sin tur kan skapa en grogrund för tex svampinfektion. Så försök alltså hitta nya sätt att onanera på. Gå på upptäcktsfärd och använda fantasin alltså. Okej, kudde fungerade inte för dig, men kanske fingrarna gör det? Eller någon form av dildo eller dildo-liknande sak (igen, använd fantasin, men var noga med att saken inte kan rispa ditt underliv, skava, ge ifrån sig något ämne eller är för varm/kall). Se framförallt till att den är fullkomligt ren. Lite glidmedel (eller babyolja) eller till och med en kondom på, så går det bättre. Minns att saken inte behöver vara så stor och grov alls, för dels så är man bara kåt nog, så kan slidan krama ihop sig så att till och med ett lillfinger känns skönt, och dels så kan grova grejer göra lite ont om man är ovan. Sex/självsex ska aldrig göra ont eller kännas obekvämt eller obehagligt - sex ska vara ens sätt att skämma bort sig själv en stund (och partnern) :D
Fråga mera bara ifall det är något mer du undrar över!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena