ont i bröstet
04.11.2013
hej, idag fick jag plötsligt ont i vänstra bröstvårtan. det lixom pulserade och var inte ont hela tiden, det värkte ungefär lite långsammare än i takt med hjärtats tempo. varför gör det så?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
08.11.2013
Hej!
Har det gått om? Har du kännt så igen? Vi frågade en hälsovårdare om hon visste vad det kunde bero på och hon ansåg att det högst troligen är helt naturligt när brösten utvecklas. Utvecklingen kan ju ske i "knyckar" och under dessa tillväxtspurtar kan vissa delar växa snabbare än andra, andra delar ha svårt att hinna med osv. Och då kan det ömma, bulta, klia och till och med bränna till i brösten. Det lugnar nog ner sig när bröstet växt vidare, ibland slutar obehagen på någon timme, ibland dyker de upp nu som då under en period, men de slutar nog såsmåningom.
Exempelvis kan man få bristningar i huden på brösten för att de växer för snabbt och visst kan det även göra lite ont när hudlagren inte håller. Om du nu har en mörkare rand på huden på brösten (oftast som strålar ut från vårrgården) så har du fått en hudbristning. Den bleknar med tiden, men kan synas som ett svagt, ljusare streck resten av livet. Just hudbristningar kan man förebygga genom att ha en stödande och bra BH som sitter rätt och inte är för liten, genom att torrborsta huden så att blodcirkulationen och cellförnyelsen stimuleras och tillföra fukt (fuktighetskräm, bodylotion). Det finns även hudoljor tex på apoteket som man kan smörja med för att undvika bristningar, tex Body Oil. Överlag kan det löna sig att massera brösten just för blodcirkulationens skull.
Troligen så försvinner nog dina besvär snart. Skulle de mot förmodan inte göra det så gå till skolhälsovårdaren.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott på basen av samtal med hälsovårdare och på basen av sexualrådgivarens tidigare svar om bröst