Ööö
20.11.2023
Hej! Jag är en 15- årig tjej. Jag har länge funderat på hur underlivet ska se ut eftersom jag har varit med om en olycka för ungefär 1-2 år sedan.
Jag skulle börja cykla iväg men så hoppade min kedja så jag föll rakt ner på cykelns stånd mellan mina ben. Jag fick jätte ont och kunda knappt gå ordentligt i några dagar. Det började också blöda lite. Jag sa till min mamma men hon trodde det hade bara kommit ett liten hak eller något i mitt underliv så hon gjorde inget.
Jag undrar ännu till denna dag hur det ska se ut. Jag skulle aldrig våga gå och kolla upp det med någon läkare. Har försökt tittat själv men vet inte riktigt. Månen ????

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.11.2023
Hej,
Eftersom olyckan hände för 1-2 år sedan så kan det ju hända att du inte hade tänkt så mycket på hur ditt underliv såg ut före det, men upplever du själv att det har förändrats på något sätt jämfört med tidigare? Alla tjejers underliv ser olika ut, det är lite som med våra ansikten - alla är olika men består av samma delar. Det är viktigt att du kommer ihåg att du inte skall jämföra ditt eget underliv med sådana underliv som kan förekomma t.ex. i porrfilmer eftersom de ofta är opererade för att se ut på ett visst sätt.
En ganska bra bild av hur underliv ser ut kan du få om du bildgooglar på "the great wall of vulva". Det är ett konstverk av en brittisk konstnär som heter Jamie McCartney där han har gjort 400 gipsavgjutningar av kvinnors underliv, just för att visa hur olika de kan se ut men att alla är helt normala. Tittar du på gipsavgjutningarna så kommer du att se att vissa tjejer har större yttre blygdläppar och vissa mindre. På vissa är de inre blygdläpparna väldigt synliga medan de för andra är små o.s.v. På de flesta avgjutningar kan man inte se klitorisollonet (den hårda "kulan" som är det mest känsliga stället i underlivet) men klitorishuvan kan vara olika synlig för olika tjejer. Jag rekommenderar att du tar en titt på konstverket och sedan tittar på ditt eget underliv, för jag tror att det ser ut precis som det skall göra .
Om du upplever att du känner smärta i underlivet till följd av olyckan eller om det är någonting som helt tydligt skadades och läkte ihop annorlunda än tidigare så skulle det vara bra om du blev undersökt men på basen av det du skriver så tror jag att det ser precis rätt ut.
Kram,
Tessi