orolig
04.12.2023
Har en 1 centimeter stor böld på vänstra yttre blygdläppen, den är hård, rund, den är mer inne i läppen, men sticker lite ut på ytan. Den är röd och är smärtsam. hittade den igår kväll, alltså 3 december. hanus

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.12.2023
Hej,
På basen av det du skriver så tror jag att det är en inflammerad hårsäck eller talgkörtel, vilket kan vara smärtsamt men är helt ofarligt. I de allra flesta fall går det över av sig själv precis som finnar var som helst på kroppen. Om du inte har märkt den förrän igår så gissar jag att det beror på att den har dykt upp först nu, så det enda du behöver göra just nu är att följa med.
Försök undvika att klämma på den och använd kläder som inte skaver mot den. OM den skulle bli större eller bli mer smärtsam så måste du förstås ta ställning till om du skall besöka en läkare, men jag tror att den kommer att bli mindre öm och sedan försvinna av sig själv. Om den sitter djupare under huden så kan det ta lite längre medan om den är ytligare så brukar det gå snabbare - precis som det brukar vara med finnar.
Om den ännu skulle vara lika smärtsam om en vecka så kan du t.ex. gå och tala med din skolhälsovårdare, men antagligen kommer det inte att behövas.
Kram,
Tessi