Små bröst
08.11.2013
Hej! Är en tjej som har börjat sjuan i år. Mitt problem är att mina bröst är jätte små! Det är väldigt jobbigt, jag är inte heller särskilt kort, utan är ca 165 cm men är väldigt smal. Jag använder topp eftersom mina bröst antagligen är för små för att ens kunna använda minsta kupan. Har heller inte fått mens än fast jag snart är tretton år, jag börjar oroa mig, eftersom de flesta av de andra tjejerna antagligen har fått bröst och mens fast många av de är kortare än mig. Så snälla, hjälp mig!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
15.11.2013
Hej!
För det första så är du ännu så pass ung att du inte behöver oroa dig över varken brösten eller mensen! Låter tråkigt, men det ända du kan göra nu är att vänta och försöka ha tålamod. Men vi ska förklara lite...
Hur lång man är har inget att göra med hur stora bröst man kommer att få. Det är Moder Natur eller/och generna som bestämmer hur stora bröst den och den tjejen kommer att få. Du kan därför försöka kika lite på din mamma och andra kvinnliga släktingar och storleken på deras bröst eftersom tjejer brukar ofta få ungefär lika stora bröst som sina mammor eller andra kvinnliga släktingar. Visst påverkar det lite hur "stor" man är annars också och ju mer underhudsfett man har desto större bröst, eftersom brösten till stor del består av fettvävnad. Men detta betyder nu inte att du inte kommer att få stora bröst fastän du är smal!
Bröstens tillväxt är alltså en av de sakerna man inte själv kan påverka, påskynda eller förändra fastän hur gärna man än skulle vilja. MEN, man kan påverka tillväxten negativt genom att inte äta tillräckligt eller att röka osv. Så lev "normalt" så kommer nog brösten att börja växa så småningom.
Det är inte alls ovanligt att du inte har fått mensen ännu. Vi utvecklas i olika takt och vissa tjejer är bara tidigare och andra är senare - det är bara så puberteten funkar. För vissa kommer mensen då de är 10 år och för andra kommer den först vid 17-års åldern och båda är lika normalt! Därför kan man inte och framför allt skall man inte jämföra sig med andra när det gäller saker som brösten eller mensen - vi är alla individer och unika och fungerar så som det är menat just för vår del.
Försök alltså att slappna av och inte tänka på de här sakerna för mycket, brösten kommer nog att börja växa och mensen kommer när det är dags - ska du se!
Hälsar Ungdomsinformatörerna Lena och Liselott