Urinläckage
28.02.2014
Jag har ett väldigt jobbigt problem. Alltid när jag är med kompisar och det händer något roligt (så vi börjar gapskratta) så börjar det rinna urin mellan benen på mig. Fast jag inte ens är kissnödig!! Och det händer jätteofta, t.o.m fast jag varit på toaletten strax före. Det är jättejobbigt för t.ex när jag sover över hos någon måste jag ha med 10 par av underbyxor så jag kan byta i smyg. Det ät jättepinsamt och jag har inte berättat det åt någon... Jag är rädd att jag har någon sjukdom :( finns det något jag kan göra åt det? Snälla hjälp :( Anonym

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
04.03.2014
Hej Anonym!
Det är faktiskt inte alls ovanligt att också unga tjejer har dåligt tränade bäckenbottenmuskler, vilket gör att de läcker urin just tex. när man skrattar, hostar, hoppar eller springer. Det är alltså inte frågan om någon sjukdom, så du behöver inte oroa dig - utan det är svaga muskler som du kan träna upp!
Bra övningar är olika knipövningar, tex genom att spänna musklerna runt analöppningen och hålla kvar i ett par sekunder och sedan släppa. Upprepa detta minst 15 gånger. Du kan också växla mellan att knipa längre och kortare stunder, snabba knip eller långsamma knip. Du kan också försöka föra in ett finger i slidan och sedan krama om med musklerna. Annat du kan prova på är att pröva stoppa strålen när du kissar. Låt urinen komma, stoppa strålen, låt den komma, stoppa strålen osv.
Vi har också tidigare fått in samma fråga och därför har vi skrivit en hel infosida om hur du kan träna dina bäckenbottenmuskler, där hittar du flera övningar och lite mera fakta också. Kolla sidan här!
Börja med träningen genast och fortsätt gärna också efter att du fått bukt på urinläckagen, man kan aldrig ha för tränade bäckenbottenmuskler. Tills du har fått musklerna upptränade så lönar det för dig att köpa bindor som är gjorda för just urinläckage. De är tunna, luktfria och smidiga, på samma sätt som en vanlig mensbinda. Det kan kanske kännas lite pinsamt tycker du, men nog är det bättre än att ha vått i byxorna.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott