vitt
09.01.2014
Jag har hört att man inte skall ha trosskydd varje dag för då får underlivet dålig luft?!! Men annars så lämnar det vitt i trosorna och börjar lukta illa :S ew

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
15.01.2014
Hej ew!
Du har hört helt rätt, man ska helst inte använda trosskydd varje dag, eftersom underlivet måste få andas. Det är också bra att sova utan trosor, eftersom underlivet inte mår bra av att ha det för tight och varmt. Om man använder trosskydd hela tiden, eller om man använder stringtrosor och trosor av syntetmaterial för ofta, är risken för infektioner (svamp, rubbningar i ph-balansen) i underlivet större.
Det vita i trosorna kallas flytningar, som är en vätska som finns i slidan och den, tillsammans med könshåret, är underlivets eget ”renhållningssystem”. Med flytningarna sköljs eventuella bakterier och smuts ut ur slidan, den hjälper till att hålla slemhinnorna fuktiga och mjuka och den motverkar infektioner. Flytningarna hör alltså till utvecklingen till kvinna och de börjar i puberteten.
Det är helt okej att det lämnar en vit fläck i trosorna. Det är bättre än att använda trosskydd hela tiden. Det är också vanligt att flytningarna ökar om man använder trosskydd. Om du alltså använder trosskydd, försök minska på det - till en början måste du byta trosor kanske oftare, men flytningarnas mängd borde lätta efter en tid.
När det gäller lukten, så kanske du inbillar dig att det luktar illa? Ett friskt, normalt tjejunderliv har en alldeles speciell lukt och smak och den är helt individuell - alla tjejer luktar alltså! Flytningarna brukar lukta lite surt, men förstås ska de inte lukta direkt illa. Om du är säker på att lukten är illa, och att den inte lättar efter att du slutat använda trosskydd, så kan det vara ett tecken på att du har en infektion i underlivet. Isf kan du berätta om det för din mamma och så kan hon beställa tid för dig till tex gynekologen så att hon kan kolla upp saken. Du kan förstås också själv ringa tex preventivrådgivningen och boka tid eller få tid via skolhälsovårdaren.
Om du lider av andra symptom, tex att det kliar och att flytningarna är gryniga som gammal yoghurt, kan det hända att du har en svampinfektion. Ta då genast kontakt med preventivrådgivningen/skolhälsovårdaren för att få hjälp med symptomerna.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott på basen av barnmorskornas tidigare svar om flytningar.