underliv och kissproblem
18.10.2020
Hej!
Jag har alltid haft en stark blåsa och kunnat hålla mig flera timmar medan jag har varit kissnödig samt enbart kissat 1 gång per dag, men nu de senaste veckorna har jag fått såna problem, jag blir kissnödig och måste inom fem minuter på toaletten för att det trycker på så mycket, jag vaknar minst 2 gånger varje natt för att jag är kissnödig även fast jag går på sövande medicin (ketipoinor) och det har ALDRIG hänt förut att jag har vaknat för att jag behövt gå på toaletten.
Jag har också märkt att mitt underliv luktar illa och eventuellt har jag fått lite mer flytningar än vanigt, men illaluktandet och kissandet är vad som sticker ut mest och jag får inte bort lukten fastän jag tvättar mig med mild och oparfymerad tvål och måste byta trosor 3 gånger per dag för att lukten blir för stark.
Vad kan problemet vara? -

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.10.2020
Hej,
På basen av det du skriver så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen och testa dig. Dels finns det anledning att kolla upp om du har en "vanlig" urinvägsinfektion, men även om det kan röra sig om en könssjukdom eller en infektion i underlivet. Det finns könssjukdomar som orsakar både lukten och problemen med täta urinträngningar (att man är kissnödig ofta). Men det är svårt att säga bara på basen av det du skriver om det är en könssjukdom eller UVI + problem med bakterierna i underlivet.
Det du skall komma ihåg är att inte tvätta dig med tvål i underlivet. Jag förstår att du försöker få bort lukten men risken är stor att det orsakar mer problem än nytta eftersom tvålen torkar ut huden vilket i sin tur kan göra att underlivet blir ännu mer stressat och försöker producera ännu mer flytningar.
Ring till preventivrådgivningen så du får en remiss till tester, så får du behandling vid behov, och använd alltid kondom om du har tillfälliga partners just därför att alla inte har symtom på könssjukdomar och därför kan föra dem vidare utan att de själva vet om att de har dem. Oroa dig inte - OM det är en könssjukdom så är det ett problem som går att lösa bara du söker hjälp för det.
Kram
Tessi