Ägglossningstest å graviditetstest?
20.04.2021
Hej! Vad är det för skillnad på äl.test å preggotest? Kan ett äl.test på något sätt mäta det som preggotesten gör? Är man alltid gravid om ett preggotest är positivt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.04.2021
Hej,
Ett ägglossningstest visar förekomsten av ett hormon (LH) som ökar vid tidpunkten för ägglossning, med andra ord visar ett ägglossningstest när du har störst chans att bli gravid.
Ett graviditetstest däremot visar förekomsten av ett hormon som börjar produceras då befruktning har skett. Det tar en stund innan graviditeten kan konstateras med urinprov (Det krävs att hormonhalten skall vara så hög att det utsöndras tillräckligt mycket med urinen.) I allmänhet är det först 10-14 dagar efter befruktningen som det lönar sig att göra ett test med urinprov. Genom blodprov kan man däremot konstatera graviditeten redan tidigare och få en mer exakt siffra på vilken hormonmängden är.
Ett graviditetstest kan bara vara positivt om det faktiskt finns graviditetshormon i urinen, MEN det kan därför visa positivt också ett tag efter att man t.ex. fått missfall eller gjort abort eftersom det tar ett tag innan hormonerna försvinner helt ur kroppen.
Ett ägglossningstest kan inte användas som graviditetstest, och inte heller tvärtom.
Kram,
Tessi