Kix 11
18.02.2021
Hej kix !
1. Jag läste nu det förra vi skrev om i kix 10 o jag är 100% överens med dig om de du skriver. Det är mycket troligt att jag är en tänkare i personligheten som du säger. Härligt att man har någon som kan förklara o resonera så bra som du. Det är mycket möjligt att både genetik o miljöfaktorer spelar tillsammans roll i utvecklingen av nån psykisk diagnos eller hypokondri/ångeststörning. Jag tänkte mer kring riskfaktorer som vi pratat om. Jag tänkte mer generellt om riskfaktorerna är samma för alla (eller de flesta) av samtliga mentala sjukdomar (ångeststörning, depression, bipolär,schizo osv.) ? Tänker speciellt dom jag rabblat upp som exempelvis motgångar/kris/trauma, arv, droger, hjärnskador osv.
2. Sen tänkte jag vidare på en sak till som jag vill förklara när jag fantiserar. Nu efter jag har bearbetat allt som du redan vet så har det blivit nån sorts vana att jag tar upp exempelvis ett ”case” där jag fantiserar om en mobbning utredning. Att exempelvis jag, lärare, mobbare och offer sitter runt ett bord och ska lösa en mobbningsituation. Jag brukar då fantisera om att vi håller en hel diskussion och reder ut situationen. När jag gör detta så brukar jag småprata lite med mig själv (mummlar lite med munnen) men jag håller det tyst mest för mig själv så andra inte ska märka. Det är att jag säger nått och så ska nån annan, tex mobbaren och läraren svara men det är då jag som svarar i lärarens o mobbaren, offrets position om du fattar vad jag menar. Det är som att jag svarar mig själv men jag är i exempelvis mobbarens position. O då gör jag om min röst så att den inte låter lika som min. Jag gör detta mest när jag är själv o tycker att det är rätt roligt. jag undrar e det ok att småprata lite och när man fantiserar tillexempel som de jag förklarade ?
// Gringo från Kaskö Gringo

Ungdomsinformatör Kix svarar
25.02.2021
Tjena Gringo! :)
1.       Kul om det jag skrev resonerade bra med dig! Jag tycker du ska se det att du är en tänkare som en positiv grej, det finns många styrkor i det.
När det gäller riskfaktorerna är de relativt samma för de flesta, men de skiljer sig ändå en del, speciellt när det gäller ärftlighetens betydelse. Exempelvis med schizofreni så är största riskfaktorn ärftligheten, att en nära släkting har haft schizofreni. Och sen ärftligheten ihop med vissa andra riskfaktorer såsom speciellt droganvändning  i det här fallet så ökar ytterligare risken att insjukna. Men om man inte har ärftligheten så är det mycket mera osannolikt att man insjuknar i schizofreni, även om man skulle ha brukat droger lika mycket som den som insjuknar men också har ärftlighet.
För depressioner så finns en viss ärftlighet också, men inte alls lika mycket som för schizofreni, och man behöver alls inte ha ärftlighet för att bli deprimerad. Här spelar för det mesta omkringliggande orsaker (motgångar/kris/trauma) + egen personlighet och människorna och miljön man befinner sig i en större roll. Samma med olika ångeststörningar. Men det finns också såna fall av depression där det helt enkelt handlar om att hjärnan inte ger ut tillräckligt med vissa ämnen, och då måste man kompensera med medicin. Bipolaritet däremot är väldigt genetiskt ärftligt.
Sen samverkar också de olika sinsemellan – exempelvis kan någon börja bruka droger för att fly undan sin depression – vilket i sin tur leder till att personen utvecklar någon typ av annan ångest. Och om man har genetiskt anlag för att utveckla en skild mental sjukdom så kan det ändå vara att man inte gör det, om man haft många skyddsfaktorer. Tvärtom också så kan ett trauma trigga igång en mental sjukdom ”lättare” hos någon som har genetiskt anlag för den sjukdomen.
Med det här sagt så är forskare än idag lite osäkra på pusslet av vad som leder till olika mentala sjukdomar, och hur mycket som är arv och hur mycket som är miljö.
2.       Det är heeeelt okej att småprata för sig själv :) Många människor gör det, och det är inte ett tecken på nåt onormalt. Det finns till och med fördelar med det, att det kan vara lugnande eller göra att man får mera fokus, eller hjälpa en med problemlösning. Eller så kan det helt enkelt vara underhållande, och det är ju jättebra om man kan underhålla sig själv på det viset!
En grej jag funderar eftersom du fantiserar på det här viset är om du kanske skulle vara intresserad av att nån gång i framtiden jobba med förebyggning av mobbning exempelvis..? :) Bara som ett förslag.
Kram, Kix