Mellanblödningar
09.08.2021
Hej
Jag är en 18 årig tjej och får ofta mitt i min menscykel bruna flytningar som pågår i ungefär en vecka… är det något jag borde söka vård för? Orolig
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
11.08.2021
Hej,
Mellanblödningar behöver inte vara någonting farligt, men om det är så att du haft oskyddat samlag med en annan person, så ska du boka tid för könsjukdomstest. Mellanblödningar kan vara ett symptom. Om du ej haft sex med en annan person, så kan du inte vara smittad och därmed är dina mellanblödningar ett tecken på oregelbunden menscykel. Du kan få ”bukt” på detta genom att börja äta p-piller för att på så sätt få en mer regelbundenhet. En sak man kan tänka på är att menscykeln ofta reagerar med mellanblödningar eller med att helt utebli pga någon yttre faktor som hänt - ifall man gått ner/upp i vikt, äter annorlunda än tidigare, tränar mer, sover dåligt, varit sjuk en längre tid osv. Fundera över om nåt sådant kan ha påverkat den.
Kram!
Malin