Något fel med ögonen.
08.09.2021
Hej.
Det är så att jag är fundersam över mina ögon. Sedan ett halv år tillbaka har jag börjat få problem med ögonen. Jag googlade och svaren jag fick var antingen att jag har problem med lever eller njurar, eller att ögonen bara är torra.
Mitt tillstånd är jobbigt och stör min vardag och jag tycker att det blir som ett funktionshinder :(.
Symptomen är att, de svider och pannmuskalrna spänner sig. Det är jobbigt att hålla ögonen öppna, speciellt vid solljus, dagsljus. Ögonen är alltså ljuskänsliga. Det blir ibland helt omöjligt att öppna ögonen, även om jag inte alls kollar på solen eller har solljus direkt i ögonen, bara faktumet att ljus kommer in genom fönstret får mina ögon att vilja slockna. Det gör också att jag vill svimma? Eller somna, på grund av att jag försöker kämpa emot faktumet att ögonen vill stängas och ibland känns det som att jag svimmat eller somnat för en sekund. Detta är jätte jobbigt. Är det allvarligt? Jag har köpt ögondroppar som fuktar och använt i över en månad, men tillståndet har inte gått bort. Borde jag träffa läkare? Är extremt introvert och undviker att gå ut så mycket som möjligt, går endast vid ärenden, så helst träffar jag läkare som en sista alternativ.
Kan tillståndet vara fatal? Är tillstånden å symptomen ett sätt för mina organ att säga åt mig att något är fel? Att jag håller på att dö? E

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.09.2021
Hej,
Jag tror definitivt inte att du skall ta det som ett tecken på att du håller på att dö. Inte heller skall man tro på allting man läser då man googlar symtom. Men eftersom det nog kräver en undersökning av dig, lite blodprov osv för att veta vad det handlar om så tycker jag att det bästa var om du helt enkelt bokade en tid till en läkare vid hvc. Vid behov kan läkaren skriva en remiss vidare till en ögonläkare på sjukhuset.
Oroa dig inte. Men eftersom det påverkar din vardag så tycker jag inte heller att du skall vänta med det utan få det gjort så fort som möjligt.
Kram,
Tessi