Är jag gravid?
13.04.2024
Hej!
När jag för två - tre veckor sedan hade jag och min kille oskyddat sex flertal gånger och för ungefär 5 dagar sedan fick jag ont i magen och när jag kollat på vanliga kännetecken på graviditet så stämmer även fler in... Vad ska jag göra för jag vill inte ett mamma ska få reda på att jag varit till sjukhus för att kolla graviditet.... Kan jag redan veta att jag är gravid?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.04.2024
Hej,
De tidiga tecken man kan uppleva vid en graviditet är på många sätt väldigt lika de man kan uppleva innan mensen, så det att man har t.ex. ont i magen eller mår illa kan också bero på helt andra saker än graviditet, men eftersom du skriver att ni hade oskyddat sex flera gånger så finns det en möjlighet att du är gravid. Lättaste sättet att ta reda på hur det ligger till är att du tar ett graviditetstest, det kan du göra hemma och behöver alltså inte åka till sjukhuset eller hvc för att göra det. Graviditetstest säljs i nästan alla butiker, kiosker och på apoteket.
Du skriver ingenting alls om när du senast har haft mens och var du befann dig i din menscykel då ni hade oskyddat sex. I allmänhet ger graviditetstest ett pålitligt svar då man testar sig efter att mensen borde ha börjat. Då om din mens nu är sen så kan du testa dig. Om din mens borde börja t.ex. i slutet av denna vecka så föreslår jag att du väntar tills den borde ha börjat och testar dig först då. Testen kan visa falskt negativa svar om man tar dem för tidigt. Det beror på att testen mäter halten hcg i urinen (hcg är ett hormon som bildas då man är gravid), och det tar ett tag innan kroppen har bildat så mycket hcg att det skulle kunna mätas.
I normala fall har inte föräldrar rätt att gå in i sina barns sjukvårdsuppgifter då de är så gamla som du, så din mamma får inget meddelande om vad du diskuterar t.ex. med din skolhälsovårdare eller vilka testar som tas på dig eftersom du anses tillräckligt gammal för att själv ansvara för dina medicinska beslut.
Kom ihåg att skydda er då ni har sex i fortsättningen, det är trots allt lättare än att gå omkring och oroa sig efteråt.
Kram,
Tessi