Skatterättslig hemvist
03.03.2024
Hej, jag studerar i Stockholm men planerar inte på att jobba här, utan sommarjobbar alltid hemma i Österbotten. Nu frågar banken om min skatterättsliga hemvist, men eftersom jag får stöd från Kela, är min ända skatterättsliga hemvist Finland? -
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
07.03.2024
Hej,
Tack för din fråga. Per definition betyder skatterättslig hemvist det land där du betalar skatt och deklarerar din inkomst. Ifall du jobbar hemma i Österbotten och får stöd av Kela, borde du inte ha några inkomster som kommer från Sverige, vilket skulle innebära att din skatterättsliga hemvist då skulle vara Finland.
Vi kan tyvärr inte ta ställning till ditt enskilda fall, så jag råder dig att kontakta banken som ställt frågan till dig för att klargöra saken. Alternativt kan du kontakta Skatteförvaltningen i Finland för att få svar på din fråga. Skatteförvaltningen erbjuder flera olika sätt att ta kontakt, så du kan välja den som du känner dig mest bekväm med. Du hittar de olika sätten att få kontakt med Skatteförvaltningen här https://www.vero.fi/sv/skatteforvaltningen/kontakta-oss/
Ha en trevlig fortsättning på våren!
Kram, Lila