Urinproblem
16.06.2021
Hej, jag har senaste månaderna haft problem till och från med urineringen. Jag blir snabbt extremt kissnödig och har svårt att hålla mig. Jag behöver också kissa ofta. Det är bara såhär under dagen, mot kvällen blir det alltid bättre. Idag blev jag extremt kissnödig igen och gick mot wc och då kändes det som att något knäppte till där nere och jag kissade på mig. Kunde inte hindra det på något sätt. Problemen håller i sig i typ 2 veckor och blir sedan bättre för att bli sämre igen. Blev lite orolig pga av händelsen idag.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.06.2021
Hej,
Det är svårt att veta bara på basen av det du skriver om detta kunde bero på t.ex. en urinvägsinfektion eller om det är mer en psykisk grej. Hur som helst så tycker jag att du skall kontakta hvc och boka en läkartid så att en läkare kan ta ställning till saken och de kan lägga remiss till t.ex. urinprov.
De vanligaste symtomen på urinvägsinfektion är sveda och smärta - men också det att man behöver kissa ofta eller har svårt att hålla sig kan bero på en UVI, och problemet om man väntar länge med att söka hjälp ligger främst i att man ofta hinner påverkas psykiskt av det så att man t.ex. börjar oroa sig för att gå ut om man inte har tillgång till wc.
Jag föreslår med andra ord att du försöker få en läkartid så att du fick diskutera saken. Oavsett vad det är som orsakar problemet så finns det hjälp att få - men först av allt måste det utredas vad det beror på. Saker du kan fundera på inför läkarbesöket är om problemen började plötsligt, fanns det någonting som utlöste problemet eller började det "av sig själv". ÄR det någon skillnad om du dricker mycket eller lite? Dricker du kaffe eller energidrycker som är vätskedrivande? Har du haft någon könssjukdom? Osv osv. Läkaren kommer säkert att ställa fler frågor än så, men försök att redan nu fundera igenom situationen om du själv har någon misstanke om vad det kan bero på.
Många kramar,
Tessi