Ärr
07.07.2019
Hej
Jag ska på resa om några dagar och kommer antagligen vara tvungen att ha shorts/kjol på mig. Problemet är att jag skar mig själv igen efter att ha varit fri från självskadandet i några månader. Nu har jag ärr på ena benet och det går definitivt inte att skylla på en olycka eftersom att det syns att jag har skurit in text också. Jag skar i alla fall ganska ytligt så det har läkt snabbt och jag har inte skärt mig nu på 1 vecka.
Vad kan jag göra för att ärren ska läka eller blekna bort snabbt? Aloe vera gel verkar funka bra men finns det nåt bättre? Hur kan jag undvika att någon ser ärren?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.07.2019
Hej.
Jag har nog inte något annat tips att ge dig än aloe vera, och att försöka dölja ärret med dina kläder och/eller sminka om du inte vill att det syns. Det finns tyvärr inte så mycket annat man kan göra. Hur snabbt ärr läker beror dels på hur djupa såren har varit och dels på hurudan hud man har.
Du skriver att du varit fri från ditt självskadebeteende i några månader innan du skar dig nu, och jag önskar givetvis att du fick den hjälp du behöver för att hitta ett annat sätt att hantera din ångest än att skära dig. Problemet med att skära sig är ju att det lämnar ärr, och att man inte själv kan göra så mycket för att få dem att försvinna. Så om du inte för tillfället har någon samtalsterapi så tycker jag att du nskall kontakta hvc och se vad det finns för möjligheter att gå och tala med någon. Det finns hjälp att få, men ibland måste man söka fram den själv.
Kram
Tessi