dusch
23.12.2021
Hej!
Jag började ta kallduscher i höstas och har märkt att det har sannerligen positiva effekter på mig. Bättre fokus, mindre ångest, mindre depression, mer närvarande, bättre blodcirkulation osvosv.. Det är bara en sak som STÖR mig.. Det känns som att min kuk har blivit mindre av det regelbundna kallduschandet, som att den blivit smalare och jag har svårare att få stånd.. Har jag bara paranoidiska funderingar gällande det här eller kan faktist kuken bli mindre (inte bara direkt efter duschen, utan hela tiden) av kallduschandet? Är det bara sexlusten som påverkas?
Skulle gärna fortsätta med denna rutin men det här fenomenet stör mig nästan så mycket så att jag helt slutar av med det.. Fastän det är en av de viktigaste rutinerna jag har i mitt liv. rush
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
28.12.2021
Hej,
Jag kan med säkerhet lova dig att din kuk inte blir mindre av kallduschande. Såklart den kan dra ihop sig under själva duschandet och vara så en stund efteråt tills din kropp nått sin vanliga kroppstemperatur igen, men den förblir inte så! Jag tänker att dina tankar är problemet här - att du som du säger fått vanföreställningar som får dig att få ångest och inbillningar. Din kuk drar ihop sig under duschandet och håller sig in mot kroppen tills du igen har en kroppstemperatur på ca 36,5 grader - varför kuken är så smart och gör så är för att den och pungen vill ta hand om spermieproduktionen. Spermierna behöver ha en viss grad för att överleva, därför drar hela paketet ihop sig in mot kroppen fram till att kroppen sakta men säkert återgår till sin normala kroppstemperatur igen - och för att då också ”vidga ut sig” till sitt normala. Svettas vi och är för varma, ja då hänger pungen lite längre från kroppen för att inte bli för varm. Häftigt va! Så kallduscha på du bara! Kuken tar hand om sig själv och är sitt gamla vanliga jag igen efter en stund!
Kram!
Malin