Få ärr att försvinna snabbt
05.10.2018
Hej.
Finns det något "life hack" eller någå tips för att göra ärr mindre synliga?! Jag skadade mig själv för snart en månad sedan, de ytligare ärren syns knappt mer men jag har ett djupare ärr som syns väldigt tydligt (det är rosa ish). Jag ska på resa om två veckor och där kommer jag att måsta bada och då kommer ärren på handlederna synas. Jag vill verkligen inte att mina föräldrar ska se det! Snälla har ni något effektivt tips? Xxx

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.10.2018
Hej Xxx!
Ledsen, vännen, men det finns faktiskt inget bra lifehack eller annan snabb lösning på det här. Se, ärr försvinner inte så där bara. Jag vet att det knappast är något som man tänker på när man mår så skit att man vill skada sig själv, men jag önskar att alla hade vetat det före. Att alla som känt att de någon gång skulle vilja skära sig själv visste - först och främst - att den känslan  går över, om inte snabbt så i alla fall på sikt, men att ärren då alltid kommer att finnas kvar och påminna en om hur skit man mådde. Det är svårt att veta hur djupt man kan skära utan att det blir bestående märken av det, och tydligen blev ditt ena sår för djupt. Det är möjligt att det bleknar med tiden så att det blir nästan osynligt, men som med andra ärr, så kan det lämna kvar under en stor del av livet. Du har kanske gamla ärr, tex om du skrapat knäna när du fallit med cykeln som barn? Hur väl syns de?
Så det enda jag kan erbjuda som lifehack är nu kanske brun-utan-sol-kräm eller så vattenfast foundation (för ansiktet) som möjligt. Men dels brukar båda bli borttvättade/bortnötta i vatten och dels så är det svårt att få det snyggt. För riktigt problematiska ärr kan man eventuellt få laserbehandling, men det är en lång - och ofta dyr - process.
Så tyvärr kan det nog hända att dina föräldrar upptäcker det här. Och då kanske det är bättre att du förbereder dig på diskussionen om hur du egentligen mår/mått (och allt gott den förhoppningsvis kan föra med sig), än att du försöker dölja vad du gjort. De blir troligen inte arga, utan mer oroliga - och de får kanske till och med lite dåligt samvete ("kunde jag ha gjort mer? Är jag en dålig förälder?"). Vem vet, det kan till och med kännas riktigt skönt när det väl kommer fram.
Håller tummarna att det går bra till slut <3
Kram, Liselott