Hata/älska mat?
14.12.2014
Halloj Decibel!
Nu är de så att jag har lite komplex med min kropp. Jag är 166 cm lång och väger 53-54kg. Har typ gått upp 5 kg på ett år. Jag väger mig varje dag.Har börjat inbilla mig att ja ser lite tjock ut... Är jätte ledsen för jag skulle vilja ha en smal midja men jag är bara rak. Jag tränar 3-5 ggr i veckan. Har lite hata älska relation med mat. Äter bra mat på dagarna i bra portioner för att jag är hungrig hela tiden. Men sen har jag jätte mycket sockersug då ja kommer hem efter skolan. Jag kan bestämma mig på kvällen före att imorgon ska ja inte äta nåt sött men så gör jag det i alla fall och får jätte dåligt samvete. Nu har jag börjat tänka att ja ska äta mindre mat istället men det funkar inte heller. Funderare

Ungdomsinformatören Liselott svarar
PT Sarah svarar
18.12.2014
Hej Funderare!
Vet du, egentligen tror vi att vi är många kvinnor runtom i Österbotten som tänker lite likandant om mat som du gör, ja säkert tusentals tjejer och kvinnor. För att det är lite så vår värld ser ut idag. Man kan inte gå en hel dag utan att bli pepprad med skönhetsideal genom tex bantningsmetoder och vackra kvinnor med getingmidjor osv osv osv från allt från glassiga tidningar i butikshyllan till tvättmedelsreklamer i TV. Klart att vi blir påverkade och förvirrade och besvikna på våra egna kroppar som inte ser ut som de på TV. Klart att vi alla blir lite psykade, och så gör vi större eller mindre ansträngningar för att komma oss mot det där skönhetsidealet. Och alla lever vi med mer eller mindre dåligt samvete för vad vi stoppar i oss och alla har vi sämre eller bättre självkänlsa om hur vi ser ut. Så du är varken ovanlig eller ensam, vännen, du är i gott sällskap. Förhoppningsvis hjälper det dig också att veta det här, så att du inte får än mer konstiga tankar om din midja eller ditt sötsug, visst?
Vi har skickat din fråga till den personliga tränaren Sarah, som brukar svara jättebra på just den här typen av frågor. Hoppas hon hinner svara snart!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej Funderaren!
Det som du beskriver är väldigt vanligt! De flesta ska börja äta bättre, träna, gå ner i vikt eller gå upp i vikt ”i morgon” för att sen märka att det gick inte så bra den dagen heller. Så, det som du känner är helt normalt! Men, det första jag vill säga åt dej att du över huvud taget inte ska gå ner i vikt! Du är redan på gränsen till underviktig. Du har ett BMI (Body Mass Index) på 19,3 och gränsen för underviktig går vid 19. BMI visar förhållandet mellan längd och vikt och används för att kolla om man är under-, normal- eller överviktig.
Nu berättar du ju inte vad du äter på dagarna men i mina öron låter det som att du kanske kunde byta ut vissa produkter du äter, för att slippa sötsuget på kvällarna. Man blir sötsugen då blodsockret sjunker och det gör det olika snabbt eller långsamt beroende på vad du äter. Du har säkert hört att mörkt, grovt bröd är nyttigt, men har du hört varför det är nyttigt? Jo, en orsak är att då du äter sånt bröd som t.ex. Reissumies så höjs blodsockret mycket mindre än om du äter vitt bröd och det betyder i förlängningen att du hålls mätt längre. Då man äter socker eller vitt mjöl höjs blodsockret mycket och snabbt och då det gör det, så sjunker det väldigt lågt och väldigt snabbt igen och då signalerar kroppen det här åt dej genom att du blir hungrig eller sugen på mer sött. Om du däremot äter just mörkt bröd, grönsaker, osötad mysli och dylikt så höjs blodsockret bara lite och du känner dej mätt och nöjd länge och, det bästa, då du så småningom blir hungrig igen är det antagligen dags för mat igen och du slipper sötsuget mellan måltiderna och till kvällen! Sötsug funkar så att ju mer sött du äter, desto mer sött kräver kroppen, det här kanske låter hopplöst men det fina är att det fungerar på samma sätt tvärtom: ju mindre sött du äter, desto mindre sött kräver kroppen! Du kan alltså vänja dej av vid att äta sött! Det som du ska undvika för att helt slippa sötsuget är i princip allt som innehåller socker och vitt mjöl, t.ex. godis, alla typer av kakor och bullar, läsk, glass, söta flingor och mysli, sötad saft, vanlig pasta, vitt bröd etc. Ät i stället mycket mer grönsaker till måltiderna och dit räknas inte bara sallad, gurka och tomat utan också t.ex. broccoli, blomkål, spenat etc. Ät också mera baljväxter så som t.ex. gröna bönor, kikärter och linser. Baljväxterna är jättenyttiga och innehåller massor med bra saker och man hålls också mätt väldigt länge om man äter dom till måltiderna. Det brukar ta 2-3 veckor före man märker att man är mindre sötsugen, så håll ut, även fast det känns kämpigt ibland!
Du ska absolut inte börja äta mindre! Ingen orkar gå omkring och vara hungrig, hungern vinner alltid över viljan och till sist äter man fast man hade bestämt sig för att inte göra det. Om du börjar äta mindre orkar du inte heller träna! Den som tränar måste äta, så enkelt är det! Och träning är ju det bästa sättet att forma kroppen, speciellt gymträning är suveränt bra om man vill forma om något man inte är riktigt nöjd med. Om du tycker att din midja inte är bra som den är men inte vill banta, kanske du i stället ska satsa på att träna dina axlar så dom blir aningen bredare. Med lite bredare axlar ser resten av kroppen automatiskt smalare ut, smart va?! J
Lycka till med dina nya matvanor och ha en riktigt God Jul!
Hälsningar, PT-Sarah