Killes bröst
25.03.2014
Tjena!
jag är en kille som är 17år och har stora bröst. Jag vet att de är för att bröstkörteln är svullen och att det försvinner när man vuxit klart . Har hört att det ska vara cirka 40 procent av killar som får det, men har aldrig träffat någon kille med det. Jag har haft det i 7 år och lider dagligen av det. Det började i 4:an när man hade någon konstig lek, som gick ut på att man skulle klämma på brösten hos killar.ja och till slut så växte dom. jag vågar aldrig vara med på simlektion för jag vet vad jag kommer få för kommentarer eller vara med på gympan. Killar i klassen kallar mig "tuttlisa" och tjejerna försöker alltid ta på brösten, för att dom antagligen ser att jag har stora genom tröjan.
jag har varit hos läkare men tycker inte om att snacka face to face. Så har inte berättat allt för läkaren.
Det jag behöver hjälp med är att få brösten att se mindre ut. Kanske att det finns någon kräm som skulle ge någon effekt eller något annat? jag har testat att träna bröst muskeln men ser ingen effekt.
// XXX
XXX

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.03.2014
Hej,
Jag förstår att det är ett stort problem för dig, och jag är ledsen att du behövt utstå så mycket från dina klasskamrater. Antagligen inser de inte att deras beteende är sårande, men det är naturligtvis ingen ursäkt. Du skriver att du har varit till läkaren, men då undrar jag faktiskt varför de inte har gjort någotning åt saken. Precis som du skriver så är det vanligt att även killars bröst växer och är ömma under puberteten, det kallas för gynekomasti och det händer faktiskt majoriteten av killarna i varierande grad. Men i allmänhet rör det sig om några månader och upp till ett år, och i de fall där svullnaden/ömheten finns kvar ännu efter två år borde saken undersökas och åtgärdas eftersom den då i allmänhet är bestående.Tyvärr finns det ingen salva jag vet om son skulle lösa problemet, utan i allmänhet rör det sig om en operation. Jag föreslår att du skulle kontakta läkare, antingen på din egen hälsocentral eller din skolläkare och berätta hur det ligger till.
Jag förstår att det är en sak som är jobbig och genant att tala om, men du är inte den första med detta problem och hjälp finns nog att få bara du tar första steget. Om du ännu går i skola kan du kanske börja med att maila till, eller gå till skolhälsovårdaren så kan hon/han skicka dig vidare.
Ta hand om dig, det ordnar sig!
Tessi