Klump öronsnibben
11.12.2020
Hej,
Jag har länge vetat att jag har kelooidbildning, har en på halsen som jag fick när jag var yngre. Jag har därför inte kunnat ta hål i öronen för de lätt bildas keloider. Jag har dock nyligen köpt in magnet öronhängen. Alltså sådana man sätter på med en magnet bakom örat. Nu har jag fått en liten boll i ens örat som sitter innuti (har haft detta flera ggr). Jag undrar bara om denna ev skulle kunna bli en keloid. För jag har inte gjort något ingrepp eller skärt mig eller liknande. E j

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.12.2020
Hej,
Det är jättesvårt att veta vad det är utan att se det. Ibland kan man få helt vanliga finnas inne i örsnibben som kan kännas som en liten boll, så i nuläget känns det lika sannolikt som att det skulle bero på magnetörhänget, men som sagt är det jättesvårt att veta.
Det enda du egentligen kan göra är att följa med och se vad som händer. Jag skulle låta bli att använda örhänget under några veckor och se om det gör någon skillnad. Vid behov kan du alltid gå och tala med din skolhälsovårdare.
Kram
Tessi