Längden
19.04.2018
Hej!
Jag e 13 och har precis fått min första mens...
Hur länge och ungefär hur mycket mer växer man efteråt?
Är ca. 175 cm och hoppas att jag inte ska växa mer! Haha.
Kram Tezzi Tezzi

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.04.2018
Hej Tezzi!
Nu borde det ju vara vår Tessi som svarar på din fråga, men hon är på kurs idag ;). Hursomhelst så är det svårt att veta om du kommer att växa mera nu. Se, det är nog vanligt att man inte växer så mycket mer efter att man börjat få mens, men alla är vi lite olika. Det finns även de som ännu gör någon tillväxtspurt till under puberteten, men ofta växer man nog det mesta av det som man är "programmerad" enligt generna att växa innan man får mens, ja. Kanske kan du räkna med någon cm till, men 175 cm är redan ganska långt för att vara kvinna, så man kunde ju tro att du redan växt det mesta eller allt vad du ska växa. Om du har väldigt långa föräldrar och syskon kanske det finns en risk ännu att du växer någon eller några cm till, speciellt som du inte är så gammal ännu. Men om du kom tidigt in i puberteten också, så kan man kanske börja anta nu att du inte kommer att växa så mycket mer.
Oavsett har inte längden så stor betydelse för ens livskvalitet och möjligheter att bli lycklig som vi kan inbilla oss, så försök att acceptera dig för den du är och tyck om dig själv, oavsett hur lång du är <3
Kram, Liselott