Mående och självförtroende
29.01.2022
Jag har mått riktigt skit på senaste tiden. Jag känner inte mig glad alls, fast mitt schema inte är så stressade. Jag har även blivit ”tjockare” än jag var i till exempel höstas fast jag rör på mig lika mycket om inte mer. Detta har fått mig att må skit och jag klarar inte av att vara i situationer då jag till exempel visar mitt ansikte för andra för att jag känner mig så ful. Jag rör på mig regelbundet och får frisk luft men mår ändå skit. Har ingen att vända mig till heller. :(

Ungdomsinformatör Kix svarar
04.02.2022
Hejsan!
Tack för din fråga, ledsen att höra att du känt dig så nedstämd på sistone. Jag hoppas det svänger snart. För det första vill jag säga att din vikt inte har något att göra med hur snygg du är. Det är naturligt att vikten ändrar lite fram och tillbaka under livets gång, och många kan speciellt gå upp lite på vintern ”automatiskt”, bland annat eftersom kroppen vill ha mera hull på sig för att hålla värmen när det är kallt. Människan är ju ett djur trots allt :) Plus att vi när det är varmare tenderar att allmänt röra på oss lite mera. Så försök så gott det går att inte ta stress över saken, som sagt så är det naturligt att våra kroppar ändrar lite fram och tillbaka. Självklart vill man ju vara snygg, men ens snygghet kommer mera från utstrålning och att man allmänt ser ”fräsch” ut. En människa som är säker på sig själv eller charmig så uppfattas ofta som snygg, även fast den kanske inte har dedär ”modellsnygga” dragen.
På tal om det, så kom ihåg att inte jämföra dig med andra. Speciellt inte med såna som så att säga ”jobbar med att vara snygga”, för de har ofta andra ”extra” knep som de tar till, just med poser och sånt för att gömma vissa grejer. Man ska aldrig jämföra sin avslappnade kropp med någon annans pose!
Vem och vad följer du på social media? Avfölj sånt som får dig att känna dig dålig eller som får dig att känna att du ser ”fel” ut. Kom också ihåg att det mesta som finns på social media idag är väldigt redigerat! Kanske du kunde kolla in hashtagen ”body positivity” och se om du hittar några såna konton att följa istället, där idén är att man ska tycka om sig själv oavsett hur man ser ut.
Försök att tala snällt till dig själv så gott det går. Hitta saker som DU tycker är fint med dig själv. Ögonfärg? Längd? Naglar? Det får vara vad som helst. Öva dig på att ge dig själv komplimanger och se dina fina sidor istället för att fokusera på sånt som du gillar mindre.
Ifall du märker att du talar negativt till dig själv, följ upp den tanken genom att sen också tänka nåt positivt om dig själv. Så kan du ”programmera” din hjärna bit för bit, och försöka att inte låta den negativa sidan vinna.
Det låter som att du i övrigt tar hand om dig själv bra, just motionerar i frisk luft, äter tillräckligt, och sover. Det är jättebra, fortsätt hålla såna rutiner.
Hur man känner sig har jättemycket att göra med självkänsla. HÄR har vi sammanfattat lite info om självförtroende och självkänsla, som kan vara värt att läsa :)
Ifall ditt humör fortsätter att vara på det här viset, lite nedstämt, så skulle jag absolut rekommendera att du går och pratar med någon. Man ska inte behöva lämna ensam med sånt här, och ofta så hjälper det att prata om saker och säga dem högt för att sen bolla dem med någon.
Kram, Kix