Min penis 3.2.2019
03.02.2019
Hej, hade tänkt fråga när min penis börjar växa ordentligt, jag har fyllt (kolla min ålder från info) för typ 3 månader sedan, min penis har typ inte ens börjat utvecklas, eller det är väll inte något man märker av isåfall?, jag har dock på senaste halvåret börjat få ganska så mycket hår kring penisen, och även börjat få lite hår under armarna, rösten har väll kanske ändrats lite under senare halvåret (lite mörkare), men INTE i närheten av andra på min klass och min ålder, så min fråga är egentligen om min penis alls kommer börja växa snart, med tanke på att jag ändå fyller ** i slutet av detta år??, och min röst, när blir den mörkare? och vilket kommer först, [[[Penisen börjar växa eller rösten blir mörkare (vilket kommer före av dom jag skrev just??]]]

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.02.2019
Hej,
Jag förstår att du är otålig och vill att din kropp skall börja utvecklas. Ingen vill vara "den sista" som utvecklas. Men precis som du säkert har hört så är det väldigt individuellt i vilken ålder man börjar utvecklas, och målet är alltid helt unikt - så du kan helt enkelt inte jämföra dig med någon annan.
Du skriver att du har börjat få hår här och där och att din röst har mörknat så det är nog på gång, men du bör komma ihåg att puberteten hos killar kan pågå fram tills man är 18-20 år, så försök att inte stressa över det.
Ofta börjar tillväxten av penisen med att testiklarna börjar växa, men det kan vara svårt att upptäcka själv, och jag tycker inte heller att det är ett självändamål att hålla på och mäta och känna efter. Ha tålamod helt enkelt - din kropp gör så gott den kan.
Kram
Tessi