Röda prickar
20.08.2018
Hej! Jag har märkt av små röda prickar på övre delen av båda benen. Några dagar senare tittade jag lite närmre och märkte att jag hade massor av de röda prickarna på skinkorna, vad kan de bero på?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.08.2018
Hej.
Någon könssjukdom tror jag inte att det rör sig om, det låter mer som nån form av eksem. Finns prickarna på det område som normalt täcks av dina kalsonger t.ex.? Har du nya kalsonger eller har bytt tvättmedel så kan det röra sig om kontaktallergi med någon kemikalie.
Jag tror inte att du behöver göra annat än följa med och vid behov smörja eksemen med hydrokortison- salva. Jag tror att eksemen kommer att försvinna av sig själv, men OM de inte skulle göra det eller om problemet förvärras så kan du ta upp saken med t.ex. din skolhälsovårdare så får hen ta ställning till problemet.
Kram
Tessi