smal kille behöver hjälp!
08.01.2014
Hur blir man fet om man spelar hockey. Äter allt vad jag kan orkar och får. Morgon,lunch,middag,mellanmål, kvällsmål äter allt. Är det någon slags sjukdom eller är det bara kroppen? SNÄLLA HJÄLP!!!! andre

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
15.01.2014
Hej andre!
Lugn, det är garanterat inget fel på dig! Jo vi förstår att du skulle önska att du var större och starkare ute på isen, men det kommer, det kommer! Troligen är det så att puberteten inte riktigt hunnit komma igång för dig ännu, du är så ung, vilket betyder att de där "karlamusklerna" inte hunnit börja utvecklas ännu. Du kommer nog att "bulk up" snart, men tills hormonerna och alltihopa som ska hända i kroppen hunnit med, så blir nog musklerna mest bara sega och långa - kroppen är helt enkelt inte mogen ännu för att bli bredaxlad och muskulös. Dessutom kommer du troligen att dra i längden också.
Det låter bra att du slukar allt du kommer över, för tränar du ofta så förbränner du nästan all energi du får in genom maten. Och under tonåren behöver man extra mycket mat, inte bara för att fungera dagligen eller för att träna, utan också energi för kroppen att växa och utvecklas. Det krävs ännu mera näring för att få de där karlaskuldrorna och längden och framförallt för att hjärnan ska kunna utvecklas.
Att försöka bli FET är dock ingen idé, för det är inte fettet du har fördel av inom ishockeyn. övervikt kanske gör att man inte fryser så snabbt, men är bara tungt att släpa omkring på isen, även om man kanske har mer tyngd att tackla med ;) Bättre med styrka och smidighet då. Bland annat väger muskler mer än fett, och det är såklart bättre med ett starkt skelett, smidig bindvävnad, välmående leder osv än med fettvalkar kring midjan. Så du ska inte tro att du behöver proppa i dig feta pizzor och bullar, det handlar nog mer om att äta oftare och större protioner av vanlig husmanskost. Och ha tålamod med din kropp - det går inte att skynda på utvecklingen. Och tills dess: försök att använda din storlek till din fördel - du är säkert smidigare och snabbare än de "stora" killarna ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena