Undrande kille
02.08.2018
Hej jag är 14 år och , jag undrar när mitt könshår kommer bli ”tjockt och ifyllt”
Jag såg för 8 månader sedan två små svarta hår på min penisrot, inga tecken på puberteten
Sedan dess:
Fått Lite fjuniga svarta hår på båda benen
Pyttelite svarta på mina armar
Lite mustasch och under armarna
Mer hår på pungen(gått upp 2 cm från penisroten)
Växt 4,5 cm på 3 mån
Blivit lite mer bredaxlad
JAG RUNKAR INTE OCH SER SÄLLAN PORR
Tänker på sex och tjejer
Fått mer muskler utan att ha tränat på gym
Mitt ansikte har ändrats lite
Har inte tappat alla mina barntänder har typ 4 kvar
Har inte kommit någon gång
Har fått LITE mörkare röst
Min kul kan ha växt lite vet inte riktigt.
Min pung är mörkare färg än resten av kroppen.
Det jag undrar är då ungefär hur länge du tror det är kvar innan min buske mellan benen blir ”tjockare och mer ifyllt) då jag skäms i duschrummet och sådant.
Och när du tror jag kommer komma?
Min pappa sa att han också var sen i puberteten men det förändrades över en sommar drygt.
Snälla gör en gissning, jag har frågat runt på internet i ett halvår då alla bara svarar: det är olika för alla.
Snälla svara och berätta gärna vad du tror kommer hända härnäst i min utveckling.!
Med vänlig hälsning, 14 årig kille
Secretgirllover

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.08.2018
Hej.
Jag förstår att det är frustrerande att bara vänta, och att då få höra att "det är olika för alla", men det ÄR helt enkelt så. Det finns inget specifikt schema som kroppen alltid följer och som skulle vara exakt lika för alla. Kroppen är inte en maskin, och alla kroppar är olika. De pubertetsförändringar du beskriver låter helt normala, och jag kan inte se någonting som tyder på att du skulle vara onormalt "sen" i din utveckling.
Det vanliga är att pubertetsförändringarna i killens underliv börjar med just könsbehåring och att testiklarna växer, inte att själva penisen gör det. Så det är någonting du kan försöka känna efter. Men sen är det viktigt att minnas att pubertetsförändringarna oftast inte sker i en alldeles jämn takt utan att den sker i "spurter", d.v.s. att den tar små hopp då ganska mycket kan hända på en kort tid - för att sedan stå stilla igen ganska länge.
Du har inget att oroa dig över, så lägg din energi på någonting annat istället. Ta hand om dig själv och din kropp. Ät, sov och rör på dig tillräckligt så har din kropp bäst förutsättningar att må bra.
Många kramar
Tessi