Acne/finnar
18.10.2014
Hej, vill börja med att säja att ni gör ett bra jobb!
Jag har haft finnar i ca 3 år (går på åttan) och jag tycker det är jättejobbigt! Det är inte så att jag har hela ansiktet fullt, utan några i pannan å på hakan men jag stör mig ändå på dem. Jag brukar sminka över dem till skolan (bb cream/foundation, concealer, puder) men de syns ju ändå. Jag tar ändå bra hand om min hud, tvättar morgon och kväll, använder ansiktsvatten och fuktkräm och såndär sak som man ska lägga på finnar så att de försvinner, plus att jag peelar en gång i veckan. Ändå har jag finnar och det får mig att känna mig så ful bredvid mina kompisar med perfekt hy... Jag är till en skönhetssalong ngra gånger i året å då blir det bättre för en stund och jag använder alla produkter som hon rekommendrar, men ändå kommer finnarna tillbaks. Jag vet att det är en tonårssak men det känns så orättvlst att jag har det men inte mina kompisar... Ocj en sista fråga, borde jag sluta sminka över dem å bara låta dem vara i skolan? Men då känner jag mig så jätteful å äckli :( Snälla hjälp.. Tacksam för svar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.10.2014
Hej Tacksam för svar!
Ja uschdå, varför ska finnar finnas... Och speciellt i tonåren, då självförtroendet ändå inte brukar vara det starkaste... Jag pratade med Sanna, som ju också haft egen skönhetssalong som kosmetolog i över 20 år (numera bara ett par kvällar i veckan vid sidan av Decibel-jobbet) och hon tyckte inte att det på det viset finns något mer du kan göra - du gör redan nästan allt som hon skulle rekommendera. Visst finns det olika hudvårdsserier som påstås bita just på finnarna, men resultaten vs. kostnaden kan variera väldigt mycket, och det kan vara väldigt individuellt hur man själv reagerar på olika produkter. Har din egen kosmetolog, som känner din hy, rekommenderat vissa produkter, så borde de nog funka för just dig. Klart att hon kanske inte rekommenderar sådant som hon inte känner till (eller inte säljer själv), så visst kan det lönas att gå till en annan kosmetolog en gång också, men troligen tar du redan så bra hand om din hy att det inte finns så mycket mer du kan göra.
Se, finnar beror väldigt mycket på hormonerna i kroppen och de går inte att påverka. Könshormonerna har man som mest av under puberteten, men visst har man dem fortsättningsvis och många kvinnor får fortfarande finnar före mensen, just på grund av könshormonernas nivå i kroppen då. Det handlar alltså inte så mycket om smuts, tilltäpta porer eller hudtyp, utan om att vara kvinna. Tyvärr. Däremot finns det massor du kan göra för att orka leva med dem. Jo, vi förstår precis hur jobbigt störande finnarna kan vara och hur de kan dra ner hela självförtroendet - speciellt i dagens ytterst utseendefixerade värld. Men genom att jobba på din insida, så orkar du bättre med de skavanker och brister som din utsida har.
Jag läste häromdagen ett citat som gav mig en stor aha-upplevelse: "Om alla i hela världen var blinda, hur skulle du då kunna imponera på dem?" Alltså, om alla värderas och döms enligt sitt utseende, så är det som att döma boken på basen av pärmen. Det är ändå innehållet i boken som säger om den är "bra" eller intressant. Detsamma gäller människor. Folk må vara hur snygga som helst, men om de bara är ytliga, självupptagna (vilket de flesta som rider på sitt utseende brukar vara), dömande och fåfänga, så är de ju inte så kul att hänga med. Dessutom vet vi att visst, kärlek kan kanske uppstå vid första ögonkastet, men dels brukar det då mest handla om attraktion på basen av utseende (inte om kärlek) - vilket ändå beror på betraktarens personliga smak - och dels så kan de snabbt dö när föremålet för de ömma känslorna öppnar munnen och visar sin ytlighet, bitchighet osv. Det som gör att kärlek håller i längden är sådant som charm, sociala färdigheter, intelligens, humor, omtänksamhet, närhet, självförtroende och självkänsla. Det kan verka som att vissa av de här egenskaperna är sådana som man antingen föds med eller inte, men det är inte sant, alla går de att utveckla. Du kan alltid bli en bättre människa, MER av de här sakerna hos dig själv. Speciellt självkänsla och självförtroende kan alla träna upp och stärka, och det finns massor av tips på hur man gör det här - bland annat på våra egna sidor om Självkänsla och självförtroende :)
Men kanske du ändå kunde försöka ha sminkfria dagar när det passar, tvätta bort sminket direkt du kommer hem från skolan och byta ut sminkprodukterna mot sådana som inte täpper till porer och låter huden andas bättre, som mineralprodukter. Det kan nog göra skillnad om du byter tex foundation eller puder till något som inte lägger sig som en mask över ansiktet. Det kan också se fräschare ut ifall det inte syns supertydligt att du har liksom en hudfärgad clownmask på dig. Dessutom kanske CC-kräm funkar bättre än BB-kräm, eftersom CC-versionen är mera anpassad efter finniga tonårsansikten, har vi förstått?
Men om du vill vara osminkad i skolan måste nog du själv bestämma. På sätt och vis kanske självförtroendet inte känner sig lika utsatt ifall det skyddas bakom lite smink? Man behöver kanske inte alltid ta bort alla skyddsmekanismer heller. Och det kan finnas andra saker du kan dölja finnarna med, som pannlugg eller örhängen som drar blickarna till sig. Du kan även fundera vilka färger du använder närmast ansiktet - vissa färger framhäver rött (finnarna) medan andra dämpar dem. Det är lite svårt att säga på rak arm vilka du borde välja, eftersom vi inte vet dina naturliga färger (hudton, hårfärg, ögonfärg osv), men det här ska nog din kosmetolog kunna hjälpa dig med :)
Hoppas det här var till hjälp :)