Åldersgräns
25.06.2014
Vad är åldersgränsen för att göra en piercing, och kan man göra de i jakobstad eller någonstans nära fast man inte är myndig eller har föräldrar med? I

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
01.07.2014
Hej du!
Vet du, vi har faktiskt alldeles just svarat på en fråga som liknar din jättemycket! Läs gärna det svaret här först: http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/allt-det-andra/diverse/piercing-11
Det är alltså möjligt att det finns piercingstudios som piercar dig fast du är underårig, men har 16 års åldersgräns (och kräver isåfall intyg från föräldrarna) medan andra har 18 års åldersgräns. Där måste du höra dig för lite. I Nykarleby finns tex Tattoo fashion studio - men där ser åldersgränsen ut att vara 18... Deras hemsida är bara på finska men de kan nog garanterat svenska också. Du kan åtminstone höra dig för med dem! De kanske också kan ge dig vidare tips på var du möjligen kunde pierca dig. Kolla hemsidan här!
Vårt råd är alltså för det första att vänta tills du fyller 16 och sen prata med dina föräldrar. De behöver inte nödvändigtvis komma med dig då du piercar dig, men du kan behöva deras intyg.
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster/sommarjobbare Angelica