är jag normal?
16.03.2014
hej! Jag undrar om det är normalt att tjejer har hår på magen? Har också 3-4 hårtstrån på bröstvårtan. Läste nå om det på nätet och det sto att man har mera testosteron och att håren kan vara ett ''tecken'' på att man ska få pojkar i framtiden. Nån annan skrev också att det kan leda till att man int kan få barn. Hårtstråna är inte så synliga så irriterar mig inte på de så särskilt mycket, det är bara jag som ser dom när jag tittar ner på min mage osv, eller de syns bara om man tittar riktigt nära. Är bara orolig om de ska betyda något dåligt eller om man är onormal?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
17.03.2014
Hej!
För det första: det är heeeelt normalt att ha hårstrån på magen och på brösten! Där finns hårsäckar, precis som över hela resten av din kropp (förutom slemhinnorna, som inne i munnen eller slidan). En del tjejer har lite längre och grövre hårstrån tex som en sträng från venusberget och upp mot naveln, eller ut mot låren från ljumskarna, eller på baksidan av låren, eller runt ändtarmsöppningen, andra har knappt synliga fjun. Det påverkas av generna lika mycket som vilken färg du har på håret på huvudet, så man kan nog säga på ett ungefär att ju ljusare man är desto ljusare hårstrån. Kvinnor med gener från sydligare breddgrader kanske har mökare hårstrån, men inte har tex varendaste spanjorska heller massor av mörka hår på armarna eller hela vägen ner mot knäna ;)
Men det beror delvis också på könshormonerna - fast vi har förstått att det beror på de kvinliga könshormonerna, östrogenet, och INTE på det manliga, testosteronet. För om man tex börjar med vissa p-piller-sorter och alltså får mera konstgjort estrogen i blodomloppet, så brukar många få några hårstrån till (eller egentligen alltså grövre och mörkare, mer som könshåret) just i en sträng upp på magen och några på brösten. Vissa får även på hakan eller vid sidorna av överläppen. När man fött barn får man oftast ännu fler, just pga hormon-stormen i kroppen under graviditeten. För en del försvinner dock en del av de här hårstråna (alltså ljusnar och blir skörare igen) efter att man fött eller ammat färdigt.Men som med alla biverkningar av hormonella preventivmedel så kan en del få mycket av den här biverkningen medan andra inte får något alls.
Att de här hårstråna skulle bero på testosteron har vi aldrig hört - och framförallt tror vi inte ett minsta dugg på att det skulle betyda att man får mera pojkar än flickor. BS!!! ÄNNU mindre tror vi på att det skulle ha något som helst med fertiliteten (förmågan att få barn) att göra!!! Det måste nog vara en av de löjligaste nät-myterna vi hört!!! (Men här igen, vad bra att du håxade att fråga oss ;) ). Tänker nu här bara tex på en väldigt hårig väninna som har fyra döttrar :D
Dock, en varning!!! Börja INTE raka dem! Om du bara är okej med att de syns om man typ nästan trycker näsan mot din mage, så låt dem vara! För börjar du raka, så stimuleras de till att bli bara grövre och mörkare. Så är det med all kroppsbehåring (inte huvud-håret, men det här gäller absolut mustaschen, könshåret, benen osv)! Jo, igen, vissa sajter på nätet påstår att det här är en myt, men efter att ha frågat en kosmetolog med snart 25 års erfarenhet, så går hon i god på att det är så. Måste man absolut ta bort dem, så använd pincett, epilator eller vax. Alltså dra upp dem med roten. Med lite tur så slutar de växa till slut, med lite otur så stimuleras de av det också och blir mörkare&grövre. Men dra bara bort de som faktiskt syns - ju fler du börjar plocka, desto större chans att du får plocka dem också resten av livet.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna