Bh
20.07.2023
Hej. Jag är 15 år och har ingen bh. Det känns som alla andra har men inte jag. Jag andvänder såna där ”toppar” men nu köns det som att de börjar bli lite småa. Men när ska man skaffa och hur ska jag våga säga åt min mamma? Fisken
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
26.07.2023
Hej!
Tack för din fråga! Jag förstår att det känns som att bh är något som alla andra har men jag kan lova dig att så är inte fallet. Det finns heller inte någon bh som är rätt eller fel utan alla människor måste välja bh efter egen smak och eget behov. Vissa människor (även vuxna) väljer att inte ha någon bh alls och det är också okej. Man måste helt enkelt känna efter vad man själv är bekväm med och vad man själv vill.
Det är viktigt att komma ihåg att alla bröst är olika. Både i storlek och form. Dessutom utvecklas vi i olika takt. Därför ska du inte jämföra dig med andra när det kommer till bröststorlek och användning av bh och därför finns det heller inte någon "rätt" ålder för att skaffa en. Det är helt individuellt. Du måste inte skaffa någon bh om du inte vill och om du väljer att skaffa en kan jag rekommendera att du går till en klädbutik och väljer ut flera olika så du kan pröva och känna efter vilken du är mest bekväm i och vilken som du tycker passar dig bäst.
Du behöver inte oroa dig för att prata om sånt här med din mamma. Hon är en kvinna och har gått igenom precis samma sak som du. Det kan kännas pinsamt för en tonåring men jag kan nästan lova att det inte är ett dugg pinsamt för din mamma. Hon har levt ett helt liv med sina bröst och har säkerligen köpt många bh:ar i sitt liv. Hon vet nog redan att dina bröst håller på att växa och att du snart är i behov av en bh. Det kommer inte komma som en nyhet för henne. Hon kan vara ett bra stöd och smakråd för dig när du ska köpa din första bh och hon kan hjälpa dig med storlekar osv. Eftersom sånt kan kännas lite förvirrande i början. Du kan t.ex. bara säga rakt ut en dag att du behöver en bh och fråga henne ifall hon vill komma med och hjälpa dig välja ut en (om du själv är bekväm med att hon kommer med alltså). Det behöver inte vara mer dramatiskt än så. Hon kommer antagligen bara vara glad över att du är bekväm nog att prata med henne och fråga henne om råd.
Kom ihåg att din kropp är bra precis som den är och dina bröst växer helt i den takt som dom ska.
Kram,
Rosanna