Bikinilinjen?
04.03.2014
Hej decibel! :)
Jag tänkte vaxa benen på salong när det närmar sig sommar.
På prislistorna står det: vaxning hela ben inkluderar bikinilinje.
Var är bikinilinjen? Måste man ta bort trosorna då man vaxar bikinilinjen eller får man ha dem på?
Tar det sjukt överhuvudtaget då man vaxar bikinilinjen? Antar att det tar int lika sjukt då man vaxar benen..... Hårig...

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.03.2014
Hej Hårig!
Äsch, nu ligger kostmetologen Sanna på en beach i Thailand, vilket hon absolut förtjänar efter den här arbetsdryga vintern, men jag kan inte fråga henne nu. Men jag kan berätta om mina egna erfarenheter iaf. För jag var faktiskt och testade några gånger att vaxa benen och bikinilinjen på en salong för att veta vad vi riktigt ska svara när det kommer just precis sådana här frågor som din.
Först, bikinilinjen är den del av könshåret som sticker ut i grenen utanför troskanten. I ljumsken mot låren alltså. Vissa har hår en bra bit ner på låret, andra har knappt alls några grövre hårsäckar utanför trosornas gummiband. Vissa kan också ha en liten sträng av hår upp mog "magaknappen" (naveln) och en del har könshår runt ändtarmsöppningen och upp mot skinkorna också. Allt är helt normalt! Nå, i dagens samhälle så är det nog mer eller mindre underförstått att man åtminstone ska raka/vaxa bort håret i bikinilinen (även om trender som att ta bort ALLT könshår absolut inte är obligatoriska att följa och pga skadorna rekommenderar vi aldrig det), på samma sätt som håret på skenbenen/vaderna och under armarna. Även om allt såklart är frivilligt.
Oavsett om det gäller benen eller bikinilinjen, armhålorna eller strån på hakan (för de tjejer som har det, brukar komma av hormonella förändringar tex pga p-piller eller graviditet), så lönar det sig ALLTID att rycka bort dem. Rakar man, alltså skär av dem vid roten, så stimuleras hårsäckarna till att börja utveckla grövre och mörkare hårstrån. Så killar med fjun på hakan som en vacker dag sedan vill kunna ha valmöjligheten till ett tätt och fint växande skägg/mustach ska definitivt raka. Men tjejer vill ju inte ha mörkare och mera hårväxt tex på benen, så då åsterstår vaxning eller epillering. Vaxning ska man nog helst göra på salong, för det är rätt smärtsamt - men mindre smärtsamt om någon erfaren och skicklig gör det åt en än om man gör det själv.
Jo, ska inte ljuga för dig. Det gör ONT!!! Vissa områden är värre än andra, som anklarna och bikinilinjen. Men vissa gånger känns det inte alls lika mycket, och andra känns det mer - under mensen är man visst känsligare, sägs det. När det gäller bikinilinjen så beror det först och främst på kosmetologen som vaxar. Vissa kanske inte har något emot att göra en brasiliansk vaxning, andra igen föredrar att man har hipsterstrosorna på (helst inte strings). Oavsett verkar regeln vara att hon vaxar fram till troskanten men lyfter inte på trosorna eller föser upp dem eller något. Man får bikinilinje enligt trosorna. Men vet du, man kan faktiskt fråga när man beställer tid! "Vilken typ av trosor föredrar du att jag har på mig, med tanke på bikinilinjen?" Kosmetologer tycker inte alls att sådana frågor är det minsta märkvärdiga eller pinsamma - snarare slipper hon ju undan märkvärdiga eller pinsamma situationer sedan på britsen, sådant som man kunde undvika bara man hade talat om det före. Professionella kosmetologer vill ju framförallt att kunden ska känna sig bekväm och nöjd med resultatet.
Det finns som sagt också vaxningsprodukter för hemmabruk, men det kräver nog lite övning innan man fått in den rätta knycken. Det blir lätt stora blåmärken och "fritsor", speciellt i bikinilinjen, om man inte gör det på rätt sätt. Det finns också hårborttagningsmedel, det känadste märket härikring är Veet, som säljs både i varuhus och större matbutiker. Då smetar man ut en kräm över hudområdena man vill ha bort håret på och krämen fräter sönder hårstråna så att man kan "hyvla" bort dem tillsammans med krämen. Det är kanske det smärtfriaste sättet, men krämen innehåller starka kemikalier så den är inte att rekommendera för känslig hy. Men man kan ju åtminstone pröva. En tub håller dock inte för så värst många gånger, så det är ett dyrt alternativ. Ett bättre alternativ för hemmabruk är då en epilator - de är inte så dyra och håller i många år. De gör också lite ont - klart det, de rycker ju ut hårstrån ett i taget - men under en längre tid och inte massor på en gång som vaxningen gör. Jag har för mig att man vänjer kroppen snabbare med epilator än med vaxning.
Oavsett hur man än ryckt bort hårstråna, så ska man gärna smörja huden efteråt med något lugnande och fuktgivande. För att undvika massor av röda prickar kan man smörja med Bepanthen, recepfritt på apoteket för alla möjliga skavsår, exem osv. Och torrborsta gärna nästa gång du går i duschen och alltid därefter, eftersom hårstråna har en tendens att börja växa inåt in i hårsäcken och bli infekterade även av att ha blivit utdragna, inte bara avhuggna. Torrborstar och återfuktar man så förhindrar man det åtminstone delvis.
Lycka till, hälsar ungdomsinformatören Liselott (som epilerar benen och använder hårborttagningsmedel i bikinilinjen!)