Bristningar
01.06.2014
Jag fick mina första bristningar när jag var ca 15 år när jag spelade fotboll, både på insidan och utsidan av låren samt på mina knän. Nu när jag har börjat äta p-piller är jag rädd att få fler med tanke på att jag har så lätt att få bristningar. Hur vanligt är det att få det av p-piller?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.06.2014
Hej!
Vad vi förstått är hudbristningar inte alls någon vanlig biverkning av p-piller. Vi checkade för säkerhets skull ett par bipaksedlar på nätet (googla tex på din p-pillersort och leta sådana länkar som tex FASS och det kan heta pakkausseloste på finska) och ingen av dem nämnde hudbristningar ens som ytterst ovanlig biverkning.Så det borde vara lugnt, får du hudbristningar beror det knappast på p-pillren. Vissa tjejer kan samla mera vätska i kroppen (vilket kan synas som något/några fler kilon på vågen) men det handlar om så väldigt lite att det nog inte ska töja ut huden så mycket.
Hudbristningar uppstår av att man växer snabbare än vad huden hinner med - den ska ju också hinna utvecklas och växa i takt med det som finns under. Därför är det vanligt att man får hudbristningar på allt från rumpa till bröst till till och med axlar när man växer snabbt i tonåren - in- och utsida på låren är inte alls ovanliga ställen för hudbristningar av de här orsakerna. Man kan förebygga bristningar genom att stimulera både blodcirkulationen och cellförnyelsen, alltså peela före duschen och smörja in med fuktighetslotion efter duschen.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av bla kosmetologens tidigare svar om hudbristningar)