BRÖSTCANCER?
17.01.2014
Hejsan. Mina bröst har börjat växa, har fått min mens och har massor med finnar i ansiktet. Så jag är inne i puberteten. MEN just när jag bytte om och tog av mig bh:n så märkte jag att mina bröstvårtor har som 'växt.. eller de har som blivit större.. och så såg ja små knott? Små knölar lika små som en finne.är detta normalt? Måste jag säga till mamma? Har jag bröstcancer? Svara snabbbbbbbbbbbbt snällaaa!! beroende♥

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.01.2014
Hej beroende <3!
Neeeej, ingen fara, det är inte alls bröstcancer! Inte en chans! Däremot är det helt naturlig utveckling av brösten i puberteten! Vi ska förklara:
När brösten börjar växa, någon gång mellan typ 9- och 14-årsåldern för de flesta, så beter de sig faktiskt ofta lite konstigt. Först kanske själva bröstvårtorna och vårtgårdarna växer, så att det ser ut som om bara de stod ut. Sedan börjar själva bröstet fyllas i, så att det blir rundare. Men först kanske brösten blir mera "strutiga" innan de blir rundare nertill under vårtgården och det är framförallt väldigt vanligt att de växer i olika takt. Därför kan det verka som att det ena bröstet är större än det andra eller har annorlunda form. En stor del av alla vuxna kvinnor har lite olika stora bröst, det är faktiskt vanligare att ha olika stora än att ha lika stora, så för en del tonårstjejer som kommer skillnaden i storlek att fortsätta livet ut. Men det är som sagt helt normalt och vanligt och går oftast att dölja så bra som helst med en bra BH. Det kan också kännas som att man får ömma knölar inuti brösten, men det är heller inget farligt. Det är bara mjölkkörtlarna och fettreserverna inuti bröstet som också utvecklas i olika takt. Sådana här knölar brukar försvinna på ett par månader allra senast.
Sedan det här med "knottrorna" runt eller på vårtgården och i vissa fall på bröstvårtan: De SKA vara där! Det är bröstets egna speciella talgkörtlar som hjälper till att hålla huden mjuk och smidig, speciellt sedan när man ammar. På vissa tjejer syns de mer tydligt, på andra mindre tydligt - precis som med allt annat på kroppen så är vi olika. De här talgkörtlarna kan annars inflammeras ibland, främst beroende på de hormoner som också brukar ge finnar i ansiktet eller på ryggen. Då ser de i princip ut som vanliga finnar med vitt var i mitten. Men man ska bara låta dem vara, de läker nog på någon vecka helt av sig själva.
Om dina bröst nu börjat utvecklas på allvar, så är det viktigt att du skaffar dig en bra BH som verkligen stöder dina bröst. Annars kan det nog hända att ifall de utvecklas hastigt att du får hudbristningar på dem eller att de blir mer hängiga än vad de skulle ha blivit om du inte stött upp dem. Satsa alltså på stadiga BH:ar med lite bredare axelband, inte något flimsigt och gulligt ur reahyllan.
För att veta hurudan BH du ska köpa och dessutom läsa mera om bröstens utveckling, så läs på våra infosidor om Bröst - vi hade det som månadens tema i november.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna