desperat
10.11.2013
Hej. Det här är ett jobbigt problem för mig; jag har börjat få pormaskar och finnar främst kring näsan och läpparna. De går inte bort förrän efter många veckor och området blir rött och det lämnar små mörka fläckar. Jag rengör ansiktet med ansiktstvätt varje kväll men det verkar inte hjälpa, det känns bara som om ansiktet blir torrare. Finns det något annat medel jag kan köpa som ger ordentlig verkan och får dem att försvinna? :(

Ungdomsinformatören Lena svarar
18.11.2013
Hej :(!
Äsch, vad tråkigt att du måste lida av oren hy. :(Vår kosmetolog har tidigare svarat på liknande frågor om pormaskar och jag ska sammanfatta vad hon skrivit:
Hurudan ansiktstvätt använder du? Prova med rengöringsmjölk/gelé varje kväll. Peela huden var annan eller var tredje vecka, ju känsligare hud du har, desto mera sällan ska du peela. Peelingen rengör huden lite djupare, den tar bort döda hudceller, jämnar ut huden, bleker pormaskar mm. Använd också en rengörande mask, gärna nån sorts lermask en gång/vecka MEN det måste vara en gång/vecka, annars märker du nog inget resultat.
Undvik också att klämma pormaskarna. Om du klämmer dem, slipper det in smuts och bakterier i huden som bara gör det värre. Pormaskarna kanske blir inflammerade och i värsta fall till finnar som ger ärr.
Du kan också få hjälp mot pormaskarna hos en kosmetolog. De kan närmare rekommendera olika produkter för din hudtyp när de kan se dig och din hud. En hudrengörning på salong kunde också vara ett bra sätt att börja "rengöringsprocessen" med.
Hoppas det lättar!
Hälsar Ungdomsinformatören Lena (med hjälp av kosmetologens tidigare svar på Decibel)