epilator
31.01.2015
Är det en bra ide att köpa en epilator? Är det normalt att benen blir jätteröda efter att man epilerat dem? Hur mycket kan man investera i sin första epilator? Hur länge tar det före håren blir ljusare och tunnare? Skulle ni rekommendera det? Annat att veta? m
Praktikanten Sabina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.02.2015
Hej m!
Tack för din fråga!
Epilering är ett bra alternativ, det tar lite längre än att raka sig men man har ju då förstås silkeslena ben i några veckor. Sen behöver man inte ha långa hårstrån för att epilera utan hårstråna kan vara korta. Vissa människor upplever röda prickar och huden kan kännas ömm efteråt men det är bra att smörja in huden efteråt med en bassalva, ej parfymerad. Det beror ju också på hur känslig hud du har, därför kan jag inte garantera att du inte får röd hy efter epilering. Man skall också vara försiktig om man epilerar under armarna och bikinilinjen eftersom huden är extra känslig där. Det kan ta ont att epilera första gången men man vänjer sig ju mer man använder den, sen så blir hårstråna ljusar och färre med tiden.
Det finns ju flera alternativ man kan använda sig av då man vill ta bort hårväxt. Några andra alternativ är vax, rakning med rakhyvel och hårborttagningscremér. Att säga vilket som är bäst är väldigt svårt för det beror helt på vad man själv tycker. Använder man rakhyvel så kommer det fort skäggstubb och håren blir grövre och mörkare. Men på samma gång så tar det snabbt att raka sig med rakhyvel. Vax håller bort hårväxten upp till 5 veckor, men då är ju nackdelen att det tar lite ont att vaxa sig, åtminstone de första gångerna. Hårborttagningscremer tar bort håret från ytan av din hy och det blir en kemisk reaktion. Du kan sen tvätta bort håret från huden. Det som är nackdelen är att cremén oftast luktar jätteilla och det kan framkalla allergiska reaktioner då den är stark.
Det finns epilator i olika prisklasser, både de som kostar jättemycket och de som är billigare. Jag tycker du skall se vad det finns för utbud i varuhusen och sen ta något mellanting. De dyra behöver inte vara bättre än de som är lite billigare. De billigare varianterna kostar runt 40 €.
Hoppas du fick svar på dina frågor och lycka till med hårborttagningen :)
Hälsar Praktikanten Sabina och Ungdomsinformatören Liselott