Finnar
09.07.2014
Hej! I ungefär tre år nu har jag haft jättemycket finnar i ansiktet, brösten och ryggen, men jag har ingen aning hur jag ska få bort dem, för jag har försökt med allt :( Jag tror också att jag har dermatillomani (skin picking disorder) eller vad det heter. Jag är inte helt säker, men varje gång jag upptäcker något som ser ut som en finne börjar jag klämma det, fastän det inte kanske skulle ha synts från början. Det är bara det att när jag börjar, kan jag inte sluta :( Jag gör det på både armarna, bröstet och ansiktet, och det enda som hjälpt hittills är att jag försöker att ignorera att kolla på min kropp, och undvika speglar.
Jag har vissa tillfällen då min hy ser riktigt bra ut, så jag tror de mesta av finnarna jag har, har uppkommit för att jag har petat så mycket på huden...
Jag behöver bara veta om ni har några tips på hur man kan sluta, eller ge något som kan motivera mig att sluta, för jag har så jättesvårt med det här :( Orolig tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Kosmetologen Sanna svarar
11.07.2014
Hej!
Är det okej om kosmetologen-ungdomsinformatören Sanna svarar först på måndag? Hon kan det här med finnar :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hejsan, du vet säkert detta redan  MEN MAN FÅÅÅÅÅR INTE KLÄMMA OCH PIINA PÅ FINNAR!!!!!!! :D jag vet nog hur det är men det är just som du funderar att allt blir bara värre då man klämmer. En finne uppkommer då det samlats för mycket talg i en por, det blir ett lock på (en pormask) och så blir det en inflammation i poren och det börjar samlas var där. Om man klämmer hål på det så slipper det in ännu mera bakterier dit då kan det bli en sk. underbordare av finnen, alltså den blir jätte djup och stor och av sådana brukar det lämna ärr :( Så det är jätte viktigt att du skulle komma ifrån klämmandet.
Jag antar att du redan använder rengöringskräm eller gelee på kvällen och ansiktsvatten på morgonen, läs mer om basic tipsen på hudvård HÄR.Peeling en eller två gånger i månaden brukar göra susen eftersom huden får en djupare rengöring då. En rengörande lermask minst en gång i veckan brukar jag också rekommmendera, men det måste vara minst en gång per vecka annars ser du inget resultat. Ett tips för att få det gjort är att kombinera med tex ett veckovis återkommande tvprogram, eller liknande. En fuktlotion som inte innehåller alls något fett utan bara ger fukt till huden ska du också satsa på, den ska sättas varje morgon och kväll efter rengöringen. Drick åtm en liter vatten per dag, inte så mycket mera men inte heller mindre. Om du inför dessa rutiner så skulle jag tro att din hud borde bli lite bättre, om du inte tycker att det gett några resultat efter ca en månad, eller en och en halv så kan en läkare också skriva ut en receptbelagd medicin, tabletter att ta in som brukar vara effektiva. Men det viktigaste är ju att du slutar klämma. Det finns väl inget knep för att sluta med det utan att du helt enkelt bestämmer dig för att nu vill du ha en fin och jämn hy och då är det slutklämt. Försök kom på något annat som du kunde göra alltid då det känns som att du skulle vilja gå genom finnarna och pormaskarna i ansikte och andra ställen. Kanske kan du börja peta med dina nagelband, skuffa bort dem från nageln, men gör det försiktigt och massera helst in lite kräm eller olja innan du börjar skuffa. Eller så kan du ifall du har lite längre hår börja kolla genom alla topparna om det finns kluvna hårtoppar som borde klippas bort, du kan ha en liten sax redo tillhands. Eller så börjar du rita, måla, springa luftboxas eller nåt annat fysiskt.
Hoppas du hittar nåt som funkar, hälsar kosmetologen och ungdomsinformatören Sanna