Fult
02.07.2014
Hej! Jag har ett litet probelm, jag har så konstiga former. Jag absolut hatar det. Minns ännu en dag i 2:an när jag hade en lagomn spänd vanlig tröja. Och så frågade en tjej då att " Haha! har du dubbla tissona?? Hahaha va e dedär fö nåå! " ... Jag vet inte hur jag ska föklara men det är som två knölar som är under brösten, nåt slags ben som alla nog har men dom sticker ut eeextra mycket, har aldrig sett någon ha det sådär. Jag har helt vanlig platt mage nog och ärinte fet eller någonting. Jag försöker träna men finns det nåt sätt man kan få dom mindre? så irriterande när man har en tajt tröja och kollar sig själv i spegeln, knölarna försvinner bara om jag typ hukar mig lite framåt och putar ut med magen. Vad ska jag göra? Dom har dragit ner mitt självförtroende så otroligt... Har tillräckligt problem från förr med allt annat! Tack på förhand. Paulina

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
08.07.2014
Hej Paulina!
Hm, är det revbenen du menar? De som slutar som en kurva på varsin sida av magen ovanför naveln? Isåfall är det inte ovanligt alls. Vi har alla mer eller mindre utstående sådana. På samma sätt som vi kan ha mer utstående höftben eller knöliga knän eller spetsig haka. Vi är alla olika, även våra skelett är olika. Revbenen syns dessutom mer på en del och mindre på en del andra, bland annat beroende på mängd underhudsfett och muskelmassa. Mer för vissa, som för storasyster-sommarjobbaren Angelica. Och hon har mest bara på ena sidan. Hon berättar att det syntes ännu tydligare när hon var ännu smalare. Men hon berättar också att hon lärt sig leva med dem, lärt sig att inte tänka på dem och därmed har hon inte komplex för dem heller.
Revben går inte att göra något åt. De är vad de är. För även om man skulle plastikoperera för tusentals euro och med mycken smärta, så är det inte sagt att komplexet skulle försvinna för det. Komplex sitter i hjärnan och kan bara "botas" med hjälp av bättre självkänsla. Så det är vårt råd, jobba på din insida istället. Läs gärna våra infosidor om Självförtroende och självkänsla och alla våra sidor om hur man blir av med komplex. Läs dem många gånger, för vännen, nu har du ju tillbringat så lång tid (åtminstone sedan 2:an) med att tänka illa om dina revben, hjärntvätta dig själv till att få dåligt självförtroende av dem. Du måste nöta in goda tankar med samma envishet som du redan nött in de negativa. Men det går absolut, vi lovar, Angelica är ett levande bevis för det!
Stoooooooooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaaaam,
hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica