Gå ner i vikt, men får mer muskler?
11.01.2014
Hej! :)
Jag skulle vilja ha mer muskler och mindre fett, men vet inte vad jag ska ta mig till.
Är 14 år, 166,8 cm lång och väger 62,6 kg.
Skaffade nyckel till easyfit idag, så hade tänkt gå på gym 2-3 gånger i veckan.
Men hur ska jag träna? Vad? Hur mycket? Hur länge? Hur ofta? Hur mycket ska jag äta?
Skulle också vilja ha smalare ben (speciellt vader) & plattare mage (och gärna 6-pac :3).Men har ingen aning om vad jag ska gjöra :S
Har haft problem med mat i 1 år nu.
Och har annars inte heller mått så bra... Känner mig så ensam :'(

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
13.01.2014
Hej!
Vad kul att du bestämt dig för att börja träna och att gå till gymmet är ett bra alternativ, eftersom deras utbud brukar vara mycket varierat (inte alltså bara muskelträning) och man kan välja de passen som man själv är intresserad av. :)
Och det är just det som du själv är intresserad av och som du tycker är roligt som du ska hålla på med. Jag tittade in på EasyFits hemsidor och de har ett mycket bra utbud av olika timmar - bodycombat, zumba, bodypump, spinning och massor med andra! Var modig och testa på flera olika, så att du hittar de som passar dig bäst och som du tycker är roliga! 2-3 gånger i veckan låter som en bra mängd att börja med. Håll på åtminstone 30 minuter åt gången, gärna längre - men huvudsaken är att du blir svettig och andfådd!
Vi tycker att det lönar sig för dig att börja med att gå på passen som hålls på gymmet, eftersom du är ännu ganska ung för "ordentlig" muskelträning på gym. De ledda passen är bra eftersom de också ofta innehåller en del muskelträning med den egna kroppsvikten. Visst kan du träna med den egna vikten på gymmet också - några bra "basic" övningar hittar du här! Börja ändå med de aerobiska passen - en god kondition är en bra bas för senare "ordentlig" styrketräning.
Att få mera muskler och minska kroppsfetten är något som kommer på köpet när du börjar med träningen - vi tycker inte att du behöver koncentrera på det något desto mera. Ha roligt och svettas i stället! Din längd och vikt är normalt och bra just som det är.
Du säger att du vill ha smalare vader men det är krångligt, eftersom det går inte att punktförbränna fett. Dessutom är vaderna svåra att få smalare genom att träna, ofta händer just det motsatta. Vissa träningsformer kan ha en liten effekt på hurudan form vaderna, men då är det frågan om många år av regelbunden träning. Men den effekt man kan räkna med att uppnå genom träning (alltså när man vill ha smalare vader) är inte så stor och resulterar i ingen dramatisk skillnad. Träningsformer som gör vadmuskulaturen längre och därmed "smalare" är t.ex. dans, pilate, yoga, simning och löpning (långdistans).
Plattare mage får du genom att träna magmusklerna, men det har också att göra med vad och hur du äter. Vi kvinnor har ju dessutom en liten "buktning" i nedre delen av magen som är till för att skydda livmodern och ska alltså vara där. Men börja med att göra magmuskelövningar (kom ihåg att balancera träningen med ryggmuskelövningar!), du hittar olika övningar genom att google tex. "magmuskelövningar" - en bra övning är plankan!
Du kan ju förstås lämna bort sötsakerna och skräpmaten om du vill, men annars ska du nog äta "som vanligt". Regelbundna måltider och mångsidigt mat är vad som gäller. Ät mycket frukter och grönsaker. Något du kan fästa märke till är att äta något genast efter motionspasset (eller åtminstone inom 30min), banan, kvarg mm. är bra alternativ. När du äter något genast efter passet återhämtar du dig snabbare och får ut det mesta av träningspasset.
Du säger att du har problem med maten och att du annars heller inte mår så bra. :( Vad modigt av dig att du erkänner det åt oss! Men för att börja må bättre tycker vi att du ska gå och prata om det till kuratorn eller skolhälsovårdaren. De är till för att hjälpa med just sådana här problem! Det är inte meningen att du ska må dåligt, så gå och prata med någon nu - lova!
Massor med kramar och lycka till med träningen!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott