Grönt te
21.01.2014
Jag har hört att grönt te hjälper mot fet hy. Är det verkligen sant? Och är det sant att man kan gå ner i vikt också om man dricker 2-3 koppar per dag? Fundersam tjej

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
27.01.2014
Hej!
Grönt te hör till de här födoämnena som det dels påstås en maaassa gott om och som det dels också faktiskt forskas en hel del på. Vissa saker gör just grönt te väldigt intressant bland annat för medicinsk forskning och läkemedelsindustrin, tex att grönt te påstås motverka cancer, hjälper hjärnans och hjärtats celler att överleva vid hjärtinfarkt och motverkar minnesförlust vid Alzheimer.
När jag googlade orden "grönt te hälsa" så kom det upp maaassor av artiklar, mer och mindre seriösa (allt från vetenskapliga artiklar till hälsomagasin), om hur fantastiskt grönt te är. Och vissa nämnde även att det hjälper till att öka ämnesomsättningen och därför kan hjälpa till vid viktminskningsförsök. Inte så att det direkt gör att man går ner i vikt, men hjälper till alltså. Och googlar man "grönt te fet hy" så får man också maaassor av träffar i allt från hälsotidningars artiklar till som ingrediens i hudvårdsprodukter. Så någon sanning ligger det säkert i det också, även om vår kosmetolog är lite skeptisk.
Så visst kan du pröva - men som med alla annan föda, gå inte till överdrift. På de flesta sidor säger de att man inte ska dricka mer än fem koppar grönt te per dag, så kanske de 2-3 koppar per dag du skriver om kunde vara okej. Kom dock ihåg att också grönt te innehåller koffein (starkt svart kaffe har 120 mg koffein i en portion och grönt te 40), så du kan bli beroende, eftersom koffein är beroendeframkallande.
Grönt te gör huden mer elastisk, lugnar huden och skyddar den mot yttre påfrestningar.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna