h
17.02.2014
Hej! ni har säkert fått liknande fråga en miljon gånger, men har letat lite och tyckte inte det fanns något som motsvarade mina funderingar. Jag vill, som så många andra, ha plattare mage och fastare rumpa. Är jätteglad att jag äntligen fått lite kurvor och sånt, men just magen och rumpan har jag mest komplex över. Har gjort ett pass på situps/plankan/armhävningar/ryggövningar/långsam knäböj nu i ca ett halvår. gör detta pass ca 3-5 ggr i veckan, men det märks absolut ingenting. Jag orkar kanske lite mer nu, om det nu inte mestadels sitter i huvet, men det syns verkligen inget på kroppen. Det här får mig så omotiverad. När det blir lite bättre väder tänker jag kombinera muskelträningen med att gå ut och gå. Kan det märkas resultat bättre då? Har inga pengar att spendera på gymkort och maskiner etc, så vill helst se resultat av något man kan göra själv hemma. Äter dessutom regelbundet och skippar godis och chips in i veckorna (frossar heller inte i helgen) och äter bra och nyttig mat (husmanskost som mamma lagar, typ)så kosten borde ju inte va ett problem? Jag vill ju SE ett resultat. Inte på vågen, utan på kroppen.

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
24.02.2014
Hej!
Du berättar att du gjort samma pass i snitt 4 ggr/vecka i ett halvår. Nu vet vi inte exakt hurudan din träning har varit (hur lång passet är/hur många repetitioner), men att du hållit på med samma serie i ett halvt år flera gånger i veckan är nog orsaken till att du inte sett sådana resultat som du velat se. Musklerna blir vana med rörelser efter en viss tid och utvecklingen stannar om man inte ändrar på rörelserna eller mängderna . För att man ska utvecklas måste träningen vara mångsidig och variera, du måste alltså ändra på din träning för att få resultat.
När det gäller rumpan: Om man vill få "ordentliga" former i rumpan vore det bra om man kunde träna med vikter. Du säger att du inte har råd med gym o.dyl. men ni kanske hantlar hemma som du kan använda? De kunde ge träningen en extra boost. Åtminstone borde du ändra på träningen, gör tex ett träningspass/vecka bara för benen och rumpan. Knäböj är en bra rörelse men variera gärna: bl.a. utfallssteg framåt och bakåt är riktigt effektiva. Googla för att se mera rörelser för just rumpan och låren. En annan effektiv träning för rumpan är olika hopp- och skuttövningar (tex. skridskohopp, grodhopp etc.). Andra bra alternativ är sprintträning (spurter - både längre och kortare) och backlöpning.
När det gäller magen: Gör också en skild träning för magen. Det är bättre att göra 1-2 RIKTIGT hårda magmuskelträningar/vecka än att göra några repetitioner flera gånger i veckan. För att få resultat betyder det RIKTIGT hårda träningar för magen, inte bara något i stil med 3x15... Jobba också extra mycket på de djupa magmusklerna - gör tex olika variationer av plankan - eftersom det är de musklerna som "drar ihop" magen och får den att se plattare ut.
Om du vill se resultat är det nog viktigt att du börjar med aerobiskt motion också. Alltså raska promenader eller löpning så att du svettas ordentligt. Det räcker inte med att bara göra muskelkondition, för att ämnesomsättningen ska komma igång ordentligt och för att du ska bränna energi, måste du hålla på med aerobisk motion också. Så jo, vi tror nog att du kommer att se resultat snabbare om du börjar gå ut och gå (eller jogga, eller simma, eller skida, eller skrinna, eller ett zumba pass (låna tex dvd skivor på biblioteket) eller... och varför vänta på bättre väder när det finns så många olika möjligheter som inte har något att göra med vädret?).
Kosten verkar det inte vara något fel på, det du berättar låter riktigt bra. Fortsätt så!
Som du säkert har märkt redan, så sker inga förändringar i kroppen över natten och man måste jobba hårt för att nå dem. Något du kanske kunde tänka på är att gå bort ur din bekvämlighetszon ibland och göra riktigt hårda träningspass, just i form av backlöpning eller spurter - då boostar det upp din kropp på ett helt annat sätt och sätter igång förbränningen. Då hinner inte kroppen bli för van med något, utan får alltid nu som då hårdare träningar som håller igång utvecklingen.
Hoppas det här var till hjälp, lycka till med träningen!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott